SAS får skæld ud

Rejsende med ikke-skandinaviske navne diskrimineres af SAS. De må ikke benytte selvbetjeningsskrankerne i Københavns Lufthavn, men henvises til skranken, hvor SAS-medarbejdere har stikprøvekontrol af deres visum.



I en konkret klage foreslog SAS-medarbejderen en dansk statsborger med et pakistansk navn at ”skifte sit navn til Sørensen,” hvis han ville benytte selvbetjening.



Det er ulovligt, mener Klagekomitéen. SAS har beklaget den ”dybt krænkende adfærd,” som passageren blev udsat for, men mener ikke, at proceduren med at sortere passagerer efter navnet er forkert. SAS risikerer bøder fra udenlandske myndigheder på 25.000 kr., hvis ikke de checker at passagererne har gyldigt visum. Desuden bliver passagerer uden gyldigt visum sendt tilbage til afrejselandet for flyselskabets regning.



”Denne praksis er udtryk for forskelsbehandling af passagerer på grund af navn og deres etniske oprindelse,” siger Claus Haagen Jensen, formand for klagekomitéen, til epn.dk



Komitéen har undersøgt SAS’ praksis, som viser at SAS foretager etnisk profilering af sine passagerer. Desuden har SAS ifølge komitéen brudt loven ved at bede medarbejdere forhindre rejsende med fremmedklingende navne i at benytte selvbetjening.



Derfor mener komitéen at klageren får fri proces, så han kan anlægge sag mod SAS – som mandag ikke havde kommentarer til sagen.

Skrevet af