Af Ejvind Olesen
Fra alle sider, både internt og fra konkurrerende selskaber, lyder det igen og igen, at en pilot i SAS koster ca. 25 procent mere end hos andre selskaber med samme opbygning.
I den forbindelse er det ofte Finnair som fremhæves. Midt i en tid, da det finske selskab ser ud til at bløde for alvor, har de finske piloter imidlertid krævet en lønforhøjelse på netop 25 procent. Man skal dog næppe forvente en udligning.
I dagens udgave af Berlingske Business kommer så SAS piloterne med et tilbud om en omlægning af ruteproduktionen, så man kan øge en pilots nettoflyvninger fra 600 timer om året til op mod 830 timer.
“Der er bred enighed om, at der er brug for effektivisering og besparelser, hvis vi skal kunne finansiere indkøb af nye fly,” siger pilotformanden Mogens Holgaard til avisen. “Derfor har vi brudt ind med en opblødning af vores kollektivaftale, som betyder en ekstra arbejdsdag om måneden, hvis vi kan planlægge os til en mere effektiv arbejdstid,” fortsætter han.
Der er tilsyneladende ikke tale om at trække hesten af stald om mere flyvning på langruterne. Et tilbud fra piloterne som længe har stået og blafret uudnyttet, fordi det ville kræve, at SAS fik flere langrutefly.
Netop nu går man præcis den modsatte vej og har afbestilt en ekstra Airbus 340, som skulle have fløjet til San Francisco på en ny rute fra næste sommer. Ydermere sættes mindst 11 fly på jorden fra oktober. Det vil alt andet lige betyde færre pilotstillinger.
Hvorvidt det nye pilottilbud i virkeligheden er en fremstrakt hånd, eller lige så umulig at bruge som det foregående tilbud, kan man som ikke ekstern iagttager ikke bedømme. Tilsyneladende er det denne gang nogle korte og lange Europa-flyvninger, der skal lægges om.
Nu er det op til SAS-bestyrelsen at vurdere den gode vilje. Og den holder meget apropos sidste møde før sommerferien i dag og i morgen – og kommer måske med yderligere spareplaner.
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

