Vi bytter for meget om på punktlighed og service



“Vi har fokus på sikkerhed, punktlighed og service i den rækkefølge. Vi har en tendens til at bytte om op de to sidste, siger den fhv. pilot Per Schrøder, som nu er blevet en slags punktlighedsgeneral for en stab hos SAS i Københavns Lufthavn, som skal sikre rettidig afgang.



Det siger han til det interne blad Radar for SAS Danmark, og nævner et eksempel med et forsinket fly fra Thailand med en halv snes passagerer, der skal videre til Stockholm. Ved at vente med afgangen på flyet til Stockholm og forsinke det med godt ti minutter, forsinkes 140 passagerer. Måske bliver flyet retur til København også forsinket, og en halv snes passagerer når måske ikke deres fly til New York fra København.



Unægteligt en problematik, der er kendt hos de fleste flyselskaber, som ofte håber på, at piloterne kan indhente det tabte, hvilket de ofte kan på de lidt længere strækninger.



Generelt mener han, at der skal mere kontant handling til – og det vil i sagens natur går ud over begrebet service for dem, der bliver brændt af.



Korpset i SAS har dog fået punktligheden til at stige med godt 15 procent til 55 procent inden for tre minutter. Målet er 70 procent.


Skrevet af