Celebrity Cruises fra Royal Caribbean Group bliver første store oceangående krydstogtrederi til at introducere europæiske flodkrydstogter. Nu er man klar med skibsdesignet og de første navne.
Flodkrydstogter er et voksende område i Europa, sidste år var der skønsmæssigt 1,4 millioner passagerer på denne ferieform, her af cirka 10.000 danskere. De tre største passagergrupper er amerikanere, tyskere og franskmænd.
Der er mindst 365 flodkrydstogtskibe i Europa fordelt på 24 rederier – og flere er på vej.
I januar i år vakte et af de store oceangående krydstogtrederier, Celebrity Cruises fra Royal Caribbean Group, opmærksomhed ved at lancere, at man allerede i 2027 som noget helt nyt forventer at begynde at sejle europæiske flodkrydstogter.
Det nye varemærke, Celebrity River Cruises, afgav bestilling på foreløbig 10 flodkrydstogtskibe. Celebrity er en del af verdens næststørste krydstogtkoncern med oceangående krydstogtskibe, Royal Caribbean Group.
Royal Caribbean International er mainstream-varemærket i RCG fulgt af det lidt finere Celebrity Cruises samt RCG’s highend-produkt, Silversea Cruises.
Klar med navne og design
Flodkrydstogtskibe har typisk plads til 150-220 passagerer – og kan ikke blive meget større, da de skal kunne passere broer og klare sving på floderne.
Celebrity River Cruises har antydet, at der i hvert fald bliver en-uge-lange ruter på Donau og Rhinen. De europæiske floder, flest flodkrydstogtrederier i dag sejler på, er Donau, Douro (Portugal), Elben, Rhinen, Rhône og Seinen.
Halvdelen af de 35 millioner personer i Royal Caribbean Groups database har enten været på et flodkrydstogt eller har interesse for at prøve et sådant.
Nu har Celebrity River Cruises netop løftet sløret for designet af sine kommende flodkrydstogtskibe – i hvert fald de to første; der bliver god udendørs plads på det øverste dæk, fem slags store kahytter og suiter (staterooms), udsøgte spisemuligheder og en masse andet, som rederiet lover vil være unikt.
De to første skibe skal føre navnene Celebrity Compass og Celebrity Seeker.
I pressemeddelelsen om navnene på de nye skibe er en stak fotos af den kommende indretning.
Den nyhed var da lidt af en surprise
Nicki Olsen, salgsdirektør for og medejer af MyCruise, Danmarks største krydstogtrejsebureau, sagde i januar til Standby.dk i forbindelse med nyheden om, at Celebrity også vil tilbyde flodkrydstogter:
”Den nyhed var da lidt af en surprise; vi er et af de rejsebureauer i Skandinavien der sælger flest oceangående krydstogter med Celebrity – så vi ved hvor gode de er med deres premium-produkt.
Og når de vil kombinere med også at tilbyde flodkrydstogter, vil der sikkert på dette område komme nogle nye ting, man ikke har set før blandt flodkrydstogter. Vi er superspændte.”
Nicki Olsen tilføjede: ”Det er i hvert fald rart med en partner (Celebrity), der også tænker ud af boksen på andre forretningsområder.”
Relaterede artikler:
Royal Caribbean-rederi vil også sejle flodkrydstogter

STANDBY.DK Nyt om rejser


