Mens langt de fleste Q 400 igen er i luften, kan det godt have længere udsigter hos SAS, som ikke selv ønsker at komme med yderlige kommentarer til fremtiden. Det er muligt tabene løbet helt op i 12 -14 mio. om dagen, men det kan endnu ikke gøres endelig op. Det er også muligt, at der kan blive ventetid på reservedele – meldinger fra Widerøe i Norge kunne tyde på noget i den retning.
I mellemtiden afventer flyselskabet de skandinaviske myndigheders beslutning. Bedømt efter danske udtalelser, kunne det godt blive i dag. Men vil og tør de svenske være med til at frigive flyene ?
Det har givet meget omtale – ikke mindst i Sverige – at anklager Gunnar Jonasson i Stockholm har valgt at indlede en undersøgelse på om der er basis for at rejse tiltale for noget strafbart.
Det afvises pure af informationschef Hans Ollongren i SAS hovedkvarteret i Stockholm. Og han får dansk opbakning af informationschef Thorbjørn Ancker fra Statens Luftfartsvæsen, der som det ser ud i øjeblikket, frikender SAS og henviser til produktionsfejl.
Samme Thorbjørn Ancker er i øvrigt den, der i hele Skandinavien har udtrykt sig mest klart og sagt mest, på utallige henvendelser fra pressen til alle parter siden havariet i Aalborg.
Således i dag til Berlingske Tidende: “Der har været en konstruktionsmæssig svaghed ved selve flyet. Intet viser, at der har været fejl eller svigt fra SAS` side.”
-ejv

STANDBY.DK Nyt om rejser

