SAS Danmark har forståeligt protesteret mod, at Sterling vil få andre og bedre betingelser for deres ruter i Aalborg.
Den nordjyske lufthavn har valgt at give en rabat på 125 kroner pr. rejsende til Sterling, men ikke til SAS.
Det er konkurrenceforvridende og ulovligt, mener SAS, og det må man virkelig håbe, at de får ret i.
Transportminister Flemming Hansen har underkendt Århus og Esbjerg Lufthavnes favorisering af Ryan-air.
Ikke mindst fordi der i de to lufthavne indgår kommunale og amtskommunale midler i finansieringen og realiteten derfor er, at det er skatteyderne, der betaler flyselskabernes lettelser.
Det går selvfølgelig ikke.
Og det gør det heller ikke, når man har monopol, og det har Ålborg Lufthavn i Nordjylland, der undergraver fri konkurrence ved at give to selskaber helt forskellige økonomiske betingelser.
DR i Nordjylland har hentet trafikøkonomen Uffe Jacobsen – mest kendt for sin foragt for motorveje og kærlighed til kollektiv trafik – for at støtte den lokale lufthavns sag.
Nu er han jo ikke jurist, men økonom.
Og denne strid drejer sig om to enkle forhold.
Er der skattekroner involveret i Ålborg Lufthavn – i form af garantier eller tilskud – er det selvfølgelig umuligt at favorisere det ene selskab på det andets bekostning? Her er kommunalfuldmagten helt klar i mælet.
Og har Ålborg Lufthavn monopol på indenrigstrafik i det nordjyske? Det har de. Derfor kan de ikke handle konkurrenceforvridende. Og det gør de, når de giver SAS og Sterling forskellige betingelser.
Derfor har SAS umiddelbart en god sag. Lad Konkurrencestyrelsen se på den. Mon ikke svaret er givet på forhånd!
Lad os endelig få vækst i de jyske lufthavne. Det har samfundet godt af. Det har erhvervslivet og turismen.
Men den fri konkurrences meget enkle spilleregler må overholdes.
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

