Inden sommeren begynder flyselskabet de første forsøg. Produktchef Peter Söderlund siger til fagbladet Ingeniøren, at fingeraftrykket ikke er kontrol af passagerernes identitet. Men det biometriske-system skal sikre, at passageren der tjekker ind med bagage, er den samme, der sidder i flyet.
For to et halvt år siden begyndte SAS i Sverige de første test med biometrisk genkendelse af passagerer.
”Det er lettere for passageren at bruge fingeraftryk end få skannet iris. Men vort system kan ændres til at genkende iris eller ansigtet,” fortæller Peter Söderlund.
De nye tjek skyldes ifølge Peter Söderlund krav fra EU-Kommissionen, hvor SAS skal forbinde personen, billetten og bagagen ved check-in og gate.
Det vil fortsat vil være muligt at benytte selvbetjening, som 80 % af SAS-passagererne gør, og checke ind via nettet. Alle skal dog afgive fingeraftryk, når de afleverer bagage og inden de går om bord på flyet. Når
flyet letter, sletter SAS dataene.
SAS mangler endnu godkendelse fra de svenske myndigheder, inden systemet kan tages i brug.
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

