Ankenævn støtter strandede flypassagerer

Danmarks Rejsebureau Forening gør opmærksom på ”en yderst interessant” kendelse fra Rejse-Ankenævnet om flyselskabers ansvar når passagerne er i deres varetægt.



”DRF har hele tiden ment, at der påhviler luftfartsselskaberne en pligt til at tage vare på deres passager, indtil disse er landet på det endelige bestemmelsessted – uanset om der er tale om flight only eller en pakkerejse. Visse flyselskaber har ved sammenhængende flybilletter ikke erkendt et ansvar for deres passager ved forsinkelser, der medfører overnatning før næste tilslutningsfly,” skriver DRF i sit nyhedsbrev.



Derfor er Danmarks Rejsebureau Forening meget glade for, at Rejse-Ankenævnet i den nyligt afsagt kendelse understreger, at luftfartsselskaberne bl.a. er forpligtet til at betale for udgifter ved hotelovernatning ved forsinkelser – også selvom disse henregnes til force majeure lignende situationer, skriver DRF’s nyhedsbrev og bringer dette uddrag af kendelsen fra Ankenævnet:



”Ankenævnet lægger til grund, at klageren pga. flyforsinkelsen først næste morgen ville kunne videretransporteres med fly fra Wien til Verona.



Under hensyn hertil havde flyselskabet pligt til at sørge for og afholde udgiften til taxatransport og hotelindkvartering i Wien, jfr. grundsætningerne i EU forordning 261/04 om kompensation og bistand til luftartspassagerer ved boardingafvisning, aflysning eller lange flyforsinkelser.



Flyselskabet skal således erstatte klagerens udgifter hertil, skønsmæssigt fastsat til i alt 1.000 kr.”, lyder kendelsen fra Rejse-Ankenævnet.

Skrevet af