SAS sælger Travellink

SAS har solgt sin majoritetspost i netrejsebureauet Travellink til GDS-giganten Amadeus. SAS skønnes gennem årene at have tabt et tre-cifret millionbeløb på Travellink, som såvel rejsebureauer som andre GDS-firmaer har været utilfredshed med.



”SAS vil fokuserer på sin flyvirksomhed; Travellink taber stadig penge og SAS ville ikke fortsætte investeringerne,” siger adm. direktør for Travellink, Peter Carlsson, til det svenske rejsebrancheblad Travel News.



Aftalen indebærer at Amadeus øger sin ejerandel af Travellink fra 25 til 85%, mens teleselskabet Tele 2 fastholder sine 15%.



”Det føles trygt med en ny stærk majoritetsejer. Amadeus har set at Travellink har en fantastisk udvikling,” siger Peter Carlsson.




Amadeus har tidligere meddelt, at det ikke ligger i selskabets strategi at være helejer af netrejsebureauer, modsat opfattelsen hos konkurrenter som Sabre, der ejer Travelocity.



Amadeus’ holdning skyldes, at man ikke vil opfattes som konkurrent til sine kunder i rejsebureauerne.



En årsag til, at Amadeus alligevel køber Travellink kan være, at Amadeus ville lukke muligheden for at andre overtog Travellink – og Amadeus kan selvfølgelig vælge at sælge en større aktiepost i Travellink.



Ifølge SAS’ John Dueholm, Travellinks bestyrelsesformand indtil salget til Amadeus, var der andre potentielle købere til Travellink.



Travellink omsætning var 190 mio. SEK i fjor og 80 mio. i første kvartal af i år, en fremgang på 250% – men trods fremgangen tjente Travellink ingen penge.



“GODT AT SAS SKRUER NED FOR AMBITION”




En af kritikerne af SAS’ ejerskab af Travellink, direktør Ole Egholm fra Wasteels Rejser, siger til Take Off:



”Jeg tror aldrig, at Travellink nogensinde kommer til at tjene de penge, de har sat over styr, og jeg tror SAS har måttet afskrive et temmelig stort beløb på overdragelsen til Amadeus. Jeg er dog glad for, at SAS skruer ned på sine ambitioner om selv at være rejsebureau, de har rigeligt at se med at være gode til at flyve, og der er bestemt ikke mangel på rejsebureauer i Skandinavien.”



”Jeg kan selvfølgelig kun beklage, at Amadeus vælger at investere yderligere i Travellink, da Amadeus også samtidig er en vigtig leverandør til rejsebranchen. Jeg havde helst set, at ejerformen kom på hænder, der ikke i forvejen var involveret som leverandør til rejsebranchen, som fx Tele2 eller andre venturekapitalister. Hvis det da overhovedet kan betale sig at investere i Travellink.”

Skrevet af