SAS præsident giver karakter for resultatet første halvår

STOCKHOLM: Skuffer fælt. Langt under forventningerne. Var nogle af overskrifterne fra analytikerne i går, straks halvårsregnskabet for SAS var offentliggjort. Nu er det jo den enkelte analytikers forventninger, noget andet selskabets egne. Nogle har endda ment, at de også var skuffende. Det sidste er noget af en tilsnigelse, eftersom der ikke er meldt noget ud om forventninger, og heller ikke vil blive det forud for det endelige årsresultat, der kommer til februar.

 

Kort fortalt er der plus i 2. kvartal, 371 mio. sv. kr.før skat, og det er ikke stort nok til at dække minus i 1. kvartal på trods af klare forbedringer i sparerprogrammet (kapacitetsomkostninger). Salg og gennemsnitsindtægt viser også den rigtige vej. Nye ruter åbnes fortsat, og belægningen er tilfredsstillende, sådan da. Der er plads til forbedringer, så længe den gennemsnitlige belægning ikke er mere end 73,6 procent. Det er dog i sig selv en fremgang på 1,6 procentpoint.

 

”Hvordan synes du selv det går Rickard Gustafson. På en skala fra 0 til 10?”

 

”Jeg vil give to karakterer, når du spørger på den måde. Det økonomiske resultat er til et 3 tal. Det skal være meget, meget bedre. Også selv om vi har forklaringen i brændstofpriser og den europæiske finanskrise, som igen påvirker ikke mindst businesstrafikken. Alt i alt et utilfredsstillende resultat.

 

Til gengæld vil jeg give 8 for den udvikling, der er i gang i SAS. Det kan vi godt være bekendt. Vores strategi 4Exellence begynder at give resultat. Vores enhedsomkostninger falder. Vi holder fokus på de fire kerneområder, det kommercielle og en vækst, der følger markedet, vores salgsstrategi, præcision og operation samt tilfredshedsgrad hos vore passagerer. På indtægtssiden kan vi også se fremgang.”

 

”Hvorfor så ikke vove sig ud med forventninger til årets resultat? Det gør da mange erhvervsledere både i Sverige og Danmark, også i virksomheder med stor tvivl. De vover alligevel.”

 

”Det ville være forkert med de usikkerhedsfaktorer, der er i luftfart i dag. Selv om vi har sikret brændstofpriser et år frem for mellem 50 og 67 procent, er det næsten umuligt at forudse, om det betyder tab eller gevinst. Og hvordan vil det gå med firmaernes lyst til at rejse og evne til et betale?

 

I første halvår fik vi en ekstra regning på ca. 800 mio. sv. kr. Det er langt mere end brændstofafgifter på billetterne kan matche. Men alt i alt er vi på rette vej. Derfor mit 8-tal.”

Skrevet af Ejvind Olesen