Mandagshjørnet: Hvem er bange for Q 400?

Af Ejvind Olesen



MAN KAN udtrykke sig på mange måder, når man skal prøve at bortforklare – eller forklare en aktuel handling. Sådan også med kommunikationsdirektør Richard Kongstein fra norske Widerøe, helejet af SAS.



I fredags sagde han til Jyllands Posten, som forklaring på, at Widerøe er begyndt at flyve på København med Dash 8 Q 400: “Det var en mærkevare beslutning adm. direktør Mats Jansson tog. De tre havarier med Q 400 var blevet en belastning for mærkevaren, men hos Widerøe har vi ikke haft de samme problemer som SAS i Danmark. Børnesygdommene er oplevet i Danmark, mens vi har nået at reagere, inden de samme fejl blev aktuelle hos os.”



Hvordan kan det være et problem for en mærkevare i moderselskabet, og ikke i datterselskabet, når flyene hedder det samme? Så langt er der vel heller ikke til Nordnorge, og læses vel også aviser og ses fjernsyn.



Q 400 er nemlig et glimrende fly, og bestillingerne strømmer ind på fabrikken Bombardier i Montreal. Men det bortforklarer ikke, at SAS blev ramt af tre alvorlige havarier, og at passagererne i vort område til enhver tid ville undgå typen i fremtiden. Det undrer mig, at det ikke skete i Norge, men godt det samme.



Nordmænd har det med at være mindre frygtsomme end danskerne. Eller har de? Og hvorfor tog SAS ikke konsekvensen og skiftede ud over hele linien? Bevares, nu har vi til gengæld fået det supermoderne jetfly CRJ 900. Så lad bare Widerøe beholde Q 400.



For SAS bliver det endnu en spændende uge. Forhandlingerne er igen gået i gang med fagforeningerne efter en lang, lang svensk juleferie, som aldrig slutter før efter helligtrekonger. Den danske kabineforening, CAU, var til de første møder i sidste uge, og de har også mest brug for det.



Her i januar skal man i mål. Og senest 3. februar holder SAS pressemøde om årsregnskab og fremtidsudsigter. I dag kommer december salgstal. Dem skal man ikke forvente sig for meget af.



ELLERS kører debatten igen om en turistpolitisk redegørelse. Dem har jeg oplevet mange af. Uden at vi er kommet ret mange skridt videre. Nu kører man hver sit løb fra Nordjylland (dygtigt i øvrigt) over andre regioner til Wonderful Copenhagen, som på mere end én måde kører parløb – eller dobbeltløb – med Visit Denmark. Hvem tager mon fat på det problem? Hvem tør?



Vi har ikke haft en turistminister siden eller før Arne Melchior. Vi har det vistnok heller ikke i dag. Med eller uden nye turistpolitiske debatter. Der er ikke megen politisk prestige i turisme i dansk politik.



TIL SIDST på denne januarmandag. Vejret. Hvad med ferievejret? Det er af lave. Det fryser ned til 20-30 grader i Sydtyskland. Det sner i Madrid. Det er 18 grader på De Kanariske Øer, og det er 25 grader i Miami. I New York skinner Solen, og temperaturen er lige omkring frysepunktet.



Samtidig med, at første afdeling af Ferie 09 åbner i Bella Center på fredag, nemlig den om camping, som også er ramt af finanskrisen. Hvem kan få banklån til en campingvogn. Stein Bagger måske, men han er næppe til camping.



Den var en spændende uge på Take Off. Den nye bliver mindst lige så spændende!


Skrevet af