Air Greenland beholder 757-fly

Air Greenlands bestyrelse besluttede på sit møde i denne uge at beholde selskabets Boeing 757, Kunuunnguaq. Dermed vil flyet fortsat være aflastning for selskabets flagskib, Airbus 330’eren, Norsaq.



Air Greenland brugte bl.a. Boeing 757’eren på sin rute mellem København og Islands næststørste by, Akureyri. Men selskabet besluttede for en måned siden – efter blot et halvt år på ruten og uden udsigt til at den ville give overskud – at lukke den 2. december.



”Det passager- og fragtgrundlag, Air Greenland havde baseret ruten på, er ikke til stede. Konkurrencen det kommende år forværres yderligere, fordi Iceland Express fordobler antallet af afgange mellem Keflavik og København til to mellem april og september – sideløbende har også Icelandair yderligere nedsat deres priser… Air Greenland skulle flyve med 100% fyldte fly for at matche priserne ud af Reykjavik. Der har næsten kun været efterspørgsel efter de absolut billigste billettyper. Det vurderes derfor som uforsvarligt at fortsætte ruten,” skrev Air Greenland bl.a. i en pressemeddelelse.



Air Greenland åbnede ruten for at aktivere sin Boeing 757, der kun fløj 1-3 gange om ugen mellem København og Narsarsuaq. Air Greenland baserede rutens opstart på et potentielt kundegrundlag på ca. 35.000 passagerer. Dette holdt ikke stik.



Beslutningen om at beholde Boeing 757’eren betyder også, at Air Greenland vil arbejde på muligheder, der rentabelt kan holde flyet i luften.

Skrevet af