Kritik af net-autkioner

Formand for HORESTAs hotelsektor og Hotelsammenslutningen Øst for Storebælt, Jens Zimmer Christensen, advarer i Børsen mod konsekvenserne af internetauktioner ved store erhvervsaftaler om køb af hotelovernatninger.



Kritikken kommer efter Berlingske forleden, hvor Novo Nordisk Servicepartners travel management-afdeling fortalte om erfaringerne med denne udbudsmåde, hvor Novo skaffede sig væsentligt billigere hotelpriser på sine 11.000-12.000 årlige overnatninger i hovedstadsområdet.



Artiklen i Take Off fik ikke formand Zimmer til at reagere, men nu advarer han erhvervslivet imod at presse priserne voldsomt: det vil ramme som en boomerang, fordi hotellernes standard vil blive ringere, når der ikke er penge til produktudvikling.



”Der er forskel på at købe kantinevarer og møbler via auktioner og så en serviceydelse. Gensidig tillid og troværdighed parterne imellem er altafgørende ved køb af serviceydelser, og det er naivt at tro, at man kan opnå tillid via benhård prispolitik på internettet. Dertil kommer, at Novo med sin løsrivelse fra sine faste leverandører også må acceptere, at loyalitet ikke kun går én vej. Hotellernes trofasthed er ikke større, end dén kunderne udviser,” skriver Jens Zimmer Christensen i Børsen.



Børsen skriver også, at hvert fjerde af hovedstadens over 12.000 hotelværelser mangler gæster, det vil ramme hotellerne hårdt på indtjeningen, hvis de ikke tilpasser driften til den faldende efterspørgsel. Det mener i hvert fald hotelrådgiver Knud Larsen fra erhvervsmæglerselskabet Colliers Hans Vestergaard.



Jens Zimmer Christensen afviser, at så mange hotelværelser er truede. Han medgiver dog, at nogle hoteller selv med en god beliggenhed er nødt til at handle nu, hvis de skal bevare grebet om forretningen.



Hotelrådgiver Knud Larsen fra er også leveringsdygtig i en anden tese: at selv om hotelmarkedet er mættet i København, er der paradoksalt nok behov for flere nye, prisstærke to-stjernede hoteller.




Ifølge ham er de to-stjernede hoteller de mest efterspurgte i øjeblikket – trods det nye budgethotel, Zleep Airport Hotel Copenhagen, og at Cab Inn til april åbner et stort budgethotel med 350 værelser tæt på Tivoli.



Hos Horesta ser formand Egon Klitgaard også budgethotellerne som et vækstområde. ”Det er uden tvivl et af de områder, der vinder frem,” siger Egon Klitgaard.

Skrevet af