Høj belægning på oversøiske ruter hos SAS

SAS har sat to store, dyre langtrækkende fly på jorden for at redde økonomi og driftsudgifter. Det har kostet ruten til Seattle fra København, og en koncentration af arbejdet for de resterende Airbus 330/340 er samlet i København. Stockholm har kun to ruter tilbage og Oslo slet ingen i SAS-regi.



Det har af gode grunde også kostet passagerer, men ikke så mange som kapacitetsnedskæringer. Passagertallet faldt med 17,2 procent, men belægningen steg med 4,1 procent. Det betyder igen, at man nu er oppe på en gennemsnitsbelægning på 88 procent. Det betyder så igen, at mange afgange ofte vil kunne melde udsolgt. Den situation er kendt fra tidligere, da det gik godt.



Den negative nyhed er, at SAS får for lidt for billetterne. For hele trafikken i oktober mistede SAS 11,1 procent (til 2,3 mio. passagerer), men kapaciteten faldt med 18,6 procent.



Den operation er snart forbi. 18 ud af 21 planlagte ruter er taget ud af drift. Det er ikke planen at skære yderlige i trafikken, men at få omkostningerne ned.

Skrevet af