På mandag skulle det have været oplyst, hvem der blev vinderen af den østrigske stats 42,75 procent af aktierne i Austrian Gruppen. Sådan gik det ikke.
En efter en faldt bejlerne fra, og til sidst var der kun Lufthansa, som hele tiden har været favorit. Anføreren i Star Alliance passer godt på sine holdkammerater, men derfra til at købe til overpris er et langt spring.
Nu kan der som et kompromis blive tale om køb af 30 procent aktier i første omgang. Handlen med aktierne i OIAG i det statsejede selskab er suspenderet indtil videre. Nu skal man prøve at nå til enighed med Lufthansa om den endelige pris, for tyskerne forlanger en klækkelig rabat på grund af økonomien i det østrigske selskab og for visse jobgarantier til personalet.
Hertil kommer, at østrigerne forlanger garantier for, at Wiens Lufthavn skal blive ved med at være hub i 30 år. (Ser man for sig Københavns Lufthavn i lignende situation?).
En kilde i Lufthan sagde forleden, at hvis Austrian skulle beslutte sig til at forlade Star Alliance (hvis konkurrenter som Air France/ KLM eller russiske gruppe køber), da er Lufthansa klar til at søge anden partner, som LCC Niki (Lauda) og på den måde opsuge det østrigske marked og gaten til det tidligere Østeuropa. (Ser man sammenligningen med Lufthansa og det skandinaviske marked?)
-ejv
Tagget med: Air France Austrian KLM Københavns Lufthavn Lufthansa Niki Star Alliance