VisitDenmark er lysvågne

SAS’ Ole Sorang skriver i Take Off Weekly, at han frygter, at VisitDenmark sover i timen i forbindelse med internationaliseringen af turisme-markedsføringen.



Frygten er ubegrundet. VisitDenmark er helt klar over, at internationaliseringen har holdt sit indtog, også i rejse- og turistbranchen.



De store internationale brands/mærkevarer har stor betydning for at få gæster til Danmark. Netop fordi mange brands i dag er internationale i deres koncept og værdigrundlag, fokuserer de i stigende grad på at sælge eget brand og konkrete produkter frem for at markedsføre Danmark – eller andre destinationer. Det forhold gør sig særligt gældende i overnatningssektoren. Transportører i luften og på vandet har en anden opfattelse af, hvor vigtigt det er, at en destination fremstår attraktivt og tydeligt.



VisitDenmark har – som Ole Sorang rigtigt skriver – ikke ejerskab på at sælge og markedsføre Danmark. Men som Danmarks nationale turismeorganisation tager vi vores opgave alvorligt. I markedsføringen af Danmark søger vi at skabe en budskabsmæssig rød tråd og synergi mellem aktiviteterne – uanset om der er tale om markedsføring af Danmark, temaer og destinationer eller af produkter. Simpelthen fordi et entydigt billede fremstår tydeligere og mere troværdigt over for turisten. Derfor stiller vi også en række brandingværktøjer til rådighed, som det er op til den enkelte virksomhed at benytte, hvis den kan se en fordel i det.



At både internationale og nationale virksomheder er interesserede i at deltage i markedsføringen af såvel produkter, temaer, destinationer og Danmark er centralt for at få udenlandske turister hertil. Af den grund er vi særligt opmærksomme på at give erhvervet et incitament til at samarbejde om markedsføringen i udlandet. Og heldigvis er der mange, der gerne vil samarbejde – af den simple årsag, at det giver mening, merværdi og effekt for dem at være en del af et fællesskab.



Ole Sorang konstaterer i sit indlæg, at hotels.com trækker flere gæster til Danmark end VisitDenmark. Udviklingen på nettet går hurtigt. Selv om vores datterselskab VisitDenmark Booking – som vel at mærke ikke modtager løbende støtte fra staten – ikke kan demonstrere det samme antal bookinger på nuværende tidspunkt, så har vi en anderledes bredde og en tyngde i udbuddet af danske overnatningssteder, som gør, at vi i nær fremtid vil kunne matche hotels.com.



Der skal ikke være nogen tvivl om, at VisitDenmark anerkender den indsats, som erhvervet gør for at trække turister til landet. Når det gælder de internationale virksomheder/brands, har vi blandt andet et godt samarbejde med transportsektoren. Vi samarbejder naturligvis med hele turismeerhvervet – og vil gerne øge samarbejdet med de internationale aktører i overnatningsbranchen. Specielt de aktører, som oplever, at en attraktiv destination giver deres eget brand/produkt en merværdi.



Vi har blik for, hvad der rører sig i turismen. Og vi vil fortsat fokusere på at styrke samarbejdet med erhvervet – både på hovedkontoret og på de enkelte markeder. Så tag ikke fejl. VisitDenmark er lysvågne.

Skrevet af