Fredagsklummen – Varm luft og spådomme om rejsernes pris næste år

Af Ejvind Olesen



NORMALT ER DET risikofrit for fremtidsforskere at spå om fremtiden, for når vi kommer frem til den, er der alligevel ingen, der kan huske, hvad der i sin tid blev sagt eller skrevet.



Lidt anderledes er det at forudsige prisudviklingen i det nye år, når der kun et godt en måned tilbage af det gamle. Da bliver man let fanget af sine gerninger. American Express Business Travel har vovet sig ud med et tip om prisudviklingen og går så meget i detaljer, at en flybillet på business class vil stige op til 10 procent til Nordamerika. Globalt fra fem til otte procent, til Asien op til seks procent og i Europa mellem seks og ti procent.



Værelsesprisen på et gennemsnitshotel i Europa stiger op til 14 procent, og i Asien og Stillehavsområdet mellem 18 og 22 procent.



I DANMARK SIGER formanden for Travel Managers, Dorthe Berg Henriksen, i Jyllands-Posten, at det både bliver dyrere at flyve og bo på hotel. Hun regner også med, at der kommer oliepristillæg på 100 kr. pr. billet. Flybilletterne stiger med fem til syv procent. Dog advarer hun mod at tro på alt for voldsomme prisstigninger, fordi lavprisselskaber står klar i kulissen.



Hvis det var så let at spå om prisudviklingen i rejsemarkedet, som de gør i American Express, må der være gode job til dem i flyselskaberne, når der skal hedges jetbrændstof et år frem. Det ene synspunkt, prisfald, kan være akkurat lige så godt som prisstigning. Ingen aner, hvad fremtiden bringer. Om oliepriser, naturkatastrofer, terror, politisk uro og konkurrenceforhold. Og om den mulighed, at der slet ikke sker noget.



Det eneste, man med nogenlunde sikkerhed kan fastslå er, at inflationen går op med to til tre procent. Netop nu ser olien ud til igen at falde sammen med dollaren. Måske går dollaren op og olieprisen ned.



Netop nu køber flyselskaberne dyre fly i bundter, så man har svært ved at tro, at der nogensinde skal blive brug for dem. Kommer de alle i luften, falder billetpriserne i styrtdyk på grund af overkapacitet.



NÆSTE ÅR tager vi til april hul på Open Skies mellem Europa og USA. Den kan næsten kun føre til lavere billetpriser i stedet for som spået prisstigning op til 10 procent på en business billet. Sagt på en anden måde: Når British Airways begynder at flyve fra Amsterdam og Paris over Atlanten er ideen vel at kapre nogle af KLM og Air France kunder. Hvordan gør man det ? Rigtigt gættet!



Det hele er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Og i sidste ende flyselskaber og hotellers økonomi til at begå sig i en global verden.



Det eneste jeg føler mig helt sikker på er, at hotelpriserne og prisen for at gå ud at spise også vil stige næste år i New York og i London. Sådan er det hvert år. Det kunne ikke engang 11. september 2001 ændre noget på.



Hvad mener du – stem i quick poll.

Skrevet af