British Airways vil beskære kabinepersonale – de vil til gengæld have 18 procent mere i løn.

“Vi må ikke give op. Vi må være klar til at tale, og tale sammen igen, indtil vi har nået et resultat. Det kræver en god vilje og hårdt arbejde. Jeg ønsker ikke en konfrontation. Jeg tror vi kan udligne vores forskellige opfattelse. Lad os blive ved.”



Sådan skrev koncernchef Willie Wash, British Airways forleden i et åbent brev til personalet i det interne BA News. Han slog dog også fast, at British Airways er ude i en benhård konkurrence – bl.a. fra lavprisselskaberne – derfor kan man ikke tåle en fordyrelse af et ellers godt produkt. Og slet ikke en strejke.



Tre dage efter dette opråb slog kabineforeningens forhandlere til og meddelte søndag, at hvis der ikke er opnået et resultat inden mandag 29. januar, går strejken i gang. Og det er ikke småting, der venter. Først 29. til 31. januar. Derefter 5. til 7. februar, derefter igen 12. til 14. februar. Den sidste dato falder sammen med det store Business Travel Show i London Earls Court, hvor BA står for en stor del – og skal fremvise sit Club World Produkt.



Der er stort skel mellem parterne. Først noget teknik omkring en pensionsreform, som dog her og nu koster de ansatte mere. Dernæst en krævet besparelse i kabinepersonalets ansatte. Således fra fire til tre pursere på Boeing 747. Dernæst et aktiv fraværelses-udvalg, som nøje skal følge sygemeldinger, og grunden til at en ansat pludselig ikke føler sig i stand til at flyve.



Heroverfor står et krav om en lønstigning på 18 procent og en række krav. Under ingen omstændigheder beskæring af antal om bord, og tilbage til den oprindelige fraværsordning, som har ligget på 22 fraværsdage i snit om året pr. kabineansat.


Skrevet af