Uheldig udvikling for Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn har vækst, men det er de forkerte steder, hvis en lufthavn skal være stor og international. Transfertrafikken, der er bindende nødvendig, når man taler om et internationalt knudepunkt, falder. Fordi der bliver flere og flere direkte ruter ud af andre skandinaviske lufthavne – med SAS i spidsen. Selv om det må medgives SAS Danmark, at man er god til at øge den direkte trafik ud af København.

Men, som knudepunkt for Skandinavien, går det den forkerte vej.



Samtidig bliver der flere og flere butikker i bedste shopping-center- stil. Endelig stiger parkeringsafgifterne drastisk. Lyspunktet er fortsat mere trafik med udgang fra København, samt ikke mindst de to nye ruter med amerikanske selskaber til USA. Det har været en mangelvare i flere år.



Ser man på bundlinien, er der såmænd ingen grund til at være bekymret. Hverken for lufthavnens ledelse eller de få aktionærer med australske Macuarie og den danske stat som de største. Der har været ca. 10 mio. passagerer i første halvår, og det svarer til en stigning på godt seks procent. Der er et dagligt overskud på tre millioner kroner – en halv milliard kroner for første halvår.

-ejv

Skrevet af