Store hotelkæder ser Kina som vækstmarked

Da væksten i hotelindustrien er under afmatning i Europa og Nordamerika, har de store hotelkæder som Regent, Ritz-Carlton, Hyatt og Sheraton fået øjnene op for et nyt marked i Kina og særligt i Shanghai. Som belæg for at der er plads til ekspansionerne i Shanghai fremhæves en belægningsgrad på 90 pct. i Kinas største by. Der er således netop åbnet tre nye luksushoteller i Shanghai: JWMariott, Four Seasons og Westin. Herudover er der 25 hoteller under opførelse eller på tegnebrættet. Hotelkædernes ekspansionsplaner i Beijing er også mangfoldige.
Baggrunden for det nye vækstmarked er bl.a. de seneste par års voldsomme turiststrøm til Asien. Fra 1998-2002 voksede antallet af turister i Kina 54 pct. og bortset fra en kort stagnation i forbindelse med SARS-udbruddet fortsætter væksten.
(Jyllands-Posten, 12/12)

Skrevet af