Svensk tilfredshed med DSB

Tilfredsheden med DSB som operatør af den stockholmske lokale Roslagsbanen er så stor, at DSB sammen med partneren Svenske Tågkompaniet AB skal stå for driften frem til 2013. En kontrakt til en milliard svenske kroner, skriver business.dk.

Ifølge adm. direktør Søren Eriksen, DSB, er den væsentligste årsag, at DSB har sikret bedre rettidighed end den tidligere operatør, nemlig 97% i 2006. Det er sket ved reduktion af en tocifret sygefraværsprocent til 3% gennem en helt ny ledelse, nye aftaler og individuel opfølgning, så langtidssygemeldte langsomt sluses tilbage. Erfaringer udnyttes i Danmark, hvor sygefraværet er 20% højere end i Roslagståg.

”Rettidigheden i Danmark er dårligere, fordi vi har været ramt af hastighedsnedsættelser på grund af skinnenettet. Med den begyndende renovering går det bedre, og vi har øget rettidigheden fra ca. 80 til ca. 90%”, siger Søren Eriksen.

Skrevet af