Sådan bliver rejsebureauerne mere effektive

Ifølge den nye rapport, lavet for Amadeus af

konsulentvirksomheden Hermes, er bl.a. centraliserede kundecentre og bedre salgsværktøjer til netsalg to måder at beholde lønsomheden på.



Rapporten kommer med forslag til, hvad rejsebureauerne bør gøre for at kunne håndtere de forandringer på rejsemarkedet. For at opretholde lønsomheden er rejsebureauerne nødt til at analysere deres udgifter og effektivisere deres aktiviteter.



Rejsebureauerne kan blive mere effektive ved at centralisere funktioner som kundecentre, automatisere administrative arbejdsprocesser samt udvikle salgsværktøjer til nettet.



Rapporten beskriver, hvordan rejsebureauernes indtægtskilder er ændrer sig fra provisionsrelateret til en servicerelateret. Blandt internetbaserede rejsebureauer hører fx tjenester som afbestillingssikring og hotelbookinger til de mest lønsomme.

Transaktionsgebyrer, serviceafgifter samt serviceniveauaftaler bliver stadigt mere almindelige i branchen, og de skandinaviske rejsebureauer ligger i spidsen inden for denne udvikling.



På trods af pressede marginer kan de skandinaviske rejsebureauer præsentere den højeste nettomargin sammenlignet med andre lande i Europa og Latinamerika, hvor man har foretaget lignende undersøgelser.



”Rejsebureauerne i Skandinavien blev tidligt tvunget til at tilpasse sig den stigende globale konkurrence, siger Janchrister Egnefors, adm. direktør for Amadeus i Skandinavien. Mange rejsebureauer har selv været utroligt aktive i udviklingsarbejdet, og Amadeus har i flere tilfælde arbejdet med rejsebureauerne for at udvikle kundetilpassede løsninger.



Undersøgelsen er gennemført af den sydamerikanske konsulentvirksomhed Hermes Management Consulting på opfordring af Amadeus. Hermes har gennemført samme undersøgelse i en række lande og regioner verden over.

Skrevet af