Turisterhvervet kræver flere penge til VisitDenmark

Danmark står med enestående chance for at lokke købestærke turister til landet. Forudsætningen er, at staten investerer langsigtet og ambitiøst i markedsføring. Det kræver, at VisitDenmark tilføres flere midler og igen får tre-årige resultatkontrakter, lyder kommentaren til regeringens finanslovsudspil fra Turisterhvervets Samarbejdsforum, der består af landets fem største brancheorganisationer inden for turisterhvervet, bl.a. Horesta.



TS opfordrer regeringen til at ændre turismestrategi, så nedskæringerne til VisitDenmark stoppes og afløses af offensiv politik, hvor staten, som i flere nabolande, bliver lokomotiv i markedsføringen af Danmark.



”Dermed ville vi stå stærkt og måske bremse de senere års tab af udenlandske turister. Det danske turisterhverv bidrager i stor stil til markedsføringen af Danmark, og flere offentlige midler vil skabe en synergieffekt, så erhvervet øgede sit bidrag tilsvarende,” siger Jan Laursen, formand for både Turisterhvervets Samarbejdsforum og Horesta.



”De senere år er bevillingerne til VisitDenmark suppleret med ad hoc-midler fra diverse puljer. Denne finansieringsform gør det muligt fra politisk hold i højere grad at styre aktiviteterne i VisitDenmark. Det er vi modstandere af, for de begrænser organisationens frihed til at gøre, hvad der set gennem professionelle briller er bedst for udviklingen af dansk turisme,” siger Jan Laursen.



Læs Karsten Madsens kommentar om hvilke krav branchen bør stille til fremtidens finansiering – i dag i Lunch-udgaven.

Skrevet af