Kommentar

SAS vil kræve ca. 500 mio. kr. for tab, svie og smerter hos Bombardier fabrikkerne i Canada. Det har koncernchef Mats Jansson oplyst, og det hører til sjældenheder at et flyselskab opridser så konkrete mål.



Til gengæld har flyfabrikken selv erkendt, at det skyldtes en konstruktionsfejl, at flyene ved flittigt brug og mange starter og landinger – den egentlige grund til at flyet blev købt af SAS som første partner – er årsagen til de to havarier i SAS.



Bombardier fabrikkerne har gennem hele forløbet kørt en elendig kommunikation, og i går kulminerede det med, at ingen danske medier kunne få nogen kommentar fra fabrikken til SAS kravet. Tøsedrenge kan man godt tillade sig at kalde folkene i det canadiske selskab, som har skabt så mange besværligheder og usikkerhed hos deres bedste kunder.



Naturligvis kan de ikke i pressen blot godkende et bestemt krav, men med røde ører kan de da godt komme frem og sige, at de vil se med velvilje på en form for erstatning. Det er ret så uforpligtende. Og de skal være lykkelige for, at de ikke fik hele bundtet af fly retur med krav om total dækning.



SAS har haft så meget bøvl med de fly siden leveringen, at de selv om de er flyselskabets arbejdsheste, har givet flere skuffelser end glæder. Fremtiden må betyde, at de udfases efterhånden som erstatning kan findes.

Skrevet af