SAS valgte blød løsning

SAS bestyrelsen valgte i går ikke at udsende yderligere om accept eller ej af de spareforhandlinger, som ledelsen forelagde på mødet, der startede kl. 11 om formiddagen. Det blev til en melding om Spanair og Air Baltic – og resten var tavshed om store beslutninger. Skal SAS køre videre alene? Føres der overhovedet forhandlinger med andre? Hvad er strategien i nærmeste fremtid?



Der er ingen tvivl om, at samtlige forhandlingsresultater har været forelagt bestyrelsen, og flere af dem er ikke gode nok til at nå sparemålet. Det gælder i princippet både piloter og kabinepersonale, og måske flere, men en hel del tyder på, at piloterne har givet sig mere end kabinepersonalet.



Kabinepersonalet – specielt de danske – står stejlt på krav, som kan ende med at føre frem mod et ultimatum i januar. Vel at mærke et ultimatum til kabinepersonalet. Oprindeligt påstod CAU (kabineforeningen) at man havde tilbudt spareplan på 65 mio. kr. Nu er det vistnok nede på 25 mio. kr. – men det rækker langtfra, hvis SAS skal være konkurrencedygtig. Og formandens drøm om eksklusivitet tilhører ganske enkelt fortiden.



Noget tyder på, at SAS ledelsen øjner et sparemål på mellem tre og fire milliarder kroner, og bestyrelsen har fundet det forsvarligt at lade julefreden sænke sig – og tage fat igen for alvor i januar.



Mange havde håbet, at det i går skulle være kommet til det endelige opgør. Andre vidste godt, at det ikke ville ske en uge før jul.



Men hvis SAS skal lande med alle hjul på landingsbanen, er der brug for noget mere kontant straks i det nye år. Se bare hvad der sker i det øvrige Europa netop nu.



/ejv

Skrevet af