SAS går direkte frontalt mod Københavns Lufthavn

Så er der erklæret åben krig mellem Københavns Lufthavn og den største kunde SAS. Som Take Off allerede i fredags kunne oplyse er der samlede aktioner på vej til tre ministerier, som er indblandet i lufthavnen og beskæftigelsen. Det er helt klart for alle, at et mindre SAS, betyder et voldsomt indhug i en af landets største arbejdspladser, selv om lavprisselskaber og SAS udover en generel nedsættelse af afgifterne, ikke har samme mål.



Generelt mener de tre selskaber, at afgifterne i København er for høje bl. a. på grund af statsafgiften på 75 kr. som Danmark er ene om. Dernæst vil de forud for et møde i denne uge ikke acceptere en forhøjelse af sikkerhedsafgiften, som ifølge adm. direktør i Københavns Lufthavn, Niels Boserup er en del af aftalen med flyselskaberne.



Det er især den kendsgerning, at Københavns Lufthavn kommer med et drastisk udspil, som vil ramme SAS meget hårdt, lige før forhandlingerne startet. “Jeg er bestyrtet over fremgangsmåden,” siger den danske SAS-chef Susanne Larsen, og hun understreger, at hun udtaler sig på vegne af hele koncernen.



Til Berlingske Tidende i dag siger hun: “Man svigter København som knudepunkt, og man svigter SAS, som den største kunde og selve fundamentet for lufthavnens eksistens i den nuværende størrelse.”



En forhøjelse fra 50 kr. til 100 kr. for transitafgiften, som nu er foreslået, vil ifølge SAS gøre et endnu større indhug i ruterne fra Oslo og Stockholm og de mange skandinaviske regioner ind til København. I forvejen rasler transferpassagerernes antal nedad.



Niels Boserup og hans stab, der præsenterer det ene imponerende årsregnskab efter det andet, vil faktisk komme lavprisselskaberne i møde ved at sænke den generelle afgift med 15 procent fra januar, men vil så til gengæld hente noget af beløbet hjem igen fra transferafgiften, hvor SAS sidder på 75 procent af trafikken.



Det er første gang, at SAS går offentligt ud, før forhandlingerne er kommet i gang, og det siger lidt om spændingen i situationen.

Skrevet af