Aarhus Lufthavn ligger ikke forkert

Af Ango Winther,
bestyrelsesformand for Aarhus Lufthavn

 

De seneste 14 dage har der været en del læserbreve, hvor temaet var gammelkendt: "Aarhus lufthavn ligger forkert!"

 

Hvorfor er det lige, at den debat ingen ende får?

 

Bestyrelsen for Aarhus Lufthavn har taget hul på en ny tidsalder, og har lagt det gamle årtusind bag sig, sammen med rigtig mange andre, også mange velplacerede erhvervsfolk.

 

Bestyrelse og direktion har netop været samlet til en strategikonference, hvor vore ideer til en fremtid er blevet formuleret.

 

En strategiplan som bunder i, at vi gerne vil arbejde konstruktivt fremadrettet med en lufthavn i udvikling og ikke afvikling.

 

Det er mundet ud i følgende:
1. Bestyrelsen er udvidet med to erhvervsfolk, og endnu en er på vej.

2. Bedre infrastruktur der betyder, at lufthaven er ”rykket tættere” på passagererne.

3. I samarbejde med trafikministeriet at arbejde for forlængelse af motorvejen fra Løgten til Grenå (trafikministeren har afsat 2 mio. til undersøgelserne)

4. At fortsætte arbejdet for flere forbindelser til og fra Aarhus Lufthavn

5. At renoverer såvel bygning som bane.

6. Forbedrede p-forhold.

 

Når bestyrelsen tager disse skridt, er det fordi, vi tror på, at Aarhus Lufthavn har en fremtid!
Den tro kommer ikke mindst, fra det vi oplever dagligt, nemlig en øget interesse for Aarhus Lufthavn både fra såvel passagerer som selskaber.
Det munder ud i såvel flere passagerer og flere afgange, og flere forbindelser.
Tallene for passagertrafikken for april er lige fremsendt og giver anledning til samme optimisme.

 

April viser en samlet fremgang på 56 % i forhold til 2010 og 22,4 i forhold 2009
Den fordeler sig således:
Chartertrafik: 92,4 % i forhold til 2010 og 41,8 % i forhold til 2009
Udenrigstrafik: 74,3 % i forhold til 2010 og 16,6 i forhold til 2009
Indenrigs: 37,2 % i forhold til 2010 og 24 % i forhold til 2009
(Når jeg har taget 2009-tallene med skyldes det, at 2010 var præget af en askesky, hvor også vi lå stille en uge)

 

Vi mener, at kunne udlede ud af dette, at passagererne og selskaberne har fundet de tiltag, der er sket ikke mindst den meget forbedrede infrastruktur interessante, og har valgt at benytte Aarhus Lufthavn, i større grad en tidligere.

 

Den øgede interesse kan ligeledes læses ud af, at der de seneste måneder er oprettet to nye forbindelser fra Aarhus Lufthavn; til Helsinki med direkte forbindelse til Fjernøsten samt forbindelse til Gdansk i Polen.

 

Endvidere pågår der løbende forhandlinger med henblik på yderligere forbindelser ind og ud af Aarhus Lufthavn, til endog meget interessante lufthavne.

 

Er det for meget at forlange, at kræfterne forenes om udvikling af den lufthavn vi har, og med den forbedrede infrastruktur (som med en motorvej fra Løgten til Grenå vil blive endnu bedre) er flyttet meget tættere på, og så lægge al snak om flytning af Aarhus Lufthavn bag os, og sammen være med til at udvikle Aarhus Lufthavn.

 

Personligt mener jeg ikke en diskussion om en flytning er relevant, Aarhus Lufthavn ligger ikke længere væk tidsmæssigt end mange andre lufthavne gør i forhold til nærmeste storby, snarere tværtimod. Og en flytning vil planlægningsmæssigt indeholde umulige udfordringer, så min appel skal være, støt op om de initiativer der gøres i Aarhus Lufthavn, og som allerede har vist sin gevinst.

 

Vi får anerkendelse fra store dele af erhvervslivet, og ser frem til, at endnu flere ser de muligheder der foreligger i Aarhus Lufthavn – lufthavnen i midten!

 

 

Skrevet af