Absurd dom, siger Continental om Concorde-ulykken

Et fly fra amerikanske Continental Airlines tabte ved start fra Paris i år 2000 en stump, der resulterede i, at det næste startende fly, en Concorde fra Air France, forulykkede.

 

Mandagens franske domstolskendelse betød, at et fly fra Continental og en Continental-mekaniker, John Taylor, blev dømt for uagtsomt manddrab.

 

Med havariet af Concorde-flyet sluttede en æra i flyvningens historie, dog først i oktober 2003, da et af verdens kendteste trafikfly, Concorden, stoppede hos Air France og British Airways. BA havde syv, mens Air France efter katastrofen ved Paris i 2000 havde seks.

 

Siden Concorden gik på vingerne for BA i 1976 havde flyet haft 2,5 millioner passagerer.

 
En Air France-Concorde styrtede i juli 2000 få minutter efter den var lettet fra Paris. 113 omkom, bl.a. et dansk ægtepar. Havarieksperter fastslog, at hjulene på Concorden sprang, fordi de ramte en titanium-del fra en Continental DC-10, som var lettet umiddelbart forinden fra samme bane i lufthavnen.

 

Continental vil appellere kendelsen fra den franske domstol. John Taylor, mekaniker for Continental i Paris, fik 15 måneders betinget fængsel, mens Continental fik bøde på 200.000 euro.

 

"Vi er meget uenige i dommen og vil appellere den absurde kendelse. At et metalstykke skulle være eneste årsag til ulykken, viser hvor ivrige de franske myndigheder er for at fokusere årsagen til havariet væk fra daværende regeringsejede Air France,” siger talsmand fra Continental, Nick Britton, ifølge Reuters.

 

Continental blev i år opslugt af United Airlines.

 

Skrevet af redaktionen