”Hvis Hurtigruten forsvinder, får det dramatiske konsekvenser for turismen i Norge”, mener direktør Knut Almquist fra NHO Reiseliv, skriver Aftenposten/E24.
Advarselslamperne blinker med hensyn til de daglige sejladser langs kysten fra Bergen til Kirkenes, efter at Hurtigruten ASA har tabt 400 millioner norske kroner hidtil i år. Den rentebærende gæld er på over fire milliarder norske kroner.
”Vi er bekymrede for den situation selskabet er kommet i. Derfor håber vi, at myndighederne medvirker til at Hurtigruten fortsat kan sejle, som en spydspids i markedsføringen af Norge som rejsemål”, siger Knut Almquist.
Nu håber Hurtigruten at få genforhandlet aftalen med staten, som betaler rederiet 260 millioner norske kroner om året for at sejle dagligt hele året mellem Bergen og Kirkenes. Ifølge Hurtigruten er der to mulige resultater. Enten kommer der flere penge på bordet, eller også må der skæres i sejladserne. Det sidste advares der stærkt imod fra den norske rejsebranche.
Fornylig havde Hurtigruten et krisemøde med transportminister Liv Signe Navarsete, som efter mødet lod forstå, at visse havne kan få reduceret anløbene. Branchen håber, at de fleste af de 35 anløb bliver fastholdt.

STANDBY.DK Nyt om rejser

