Maersk Air kaprer passagerer

I årets første kvartal øgede Maersk Air antallet af rejsende på udenrigsruterne fra Billund ca. 18%. Dermed fortsætter fremgangen fra sidste år, da det samlede passagertal var 10% højere end i 200, skriver Jyllands-Posten.



Belægningen er øget væsentligt efter massive markedsføringskampagner, men i lighed med de fleste andre flyselskaber har Maersk Air svært ved at opnå tilstrækkeligt høje priser for billetterne. Derfor kommer selskabet også i 2002 ud med et betydeligt trecifret millionunderskud efter rekordtabet i 2001 på 365 mio. kr.



”Vi har gennem lang tid været meget aktive i vores markedsføring, og det har givet resultat i form af flere solgte billetter. Desværre kan vi ikke få de priser, vi gerne vil have – sådan er det i hele branchen,” siger Maersk airs rutechef Keld Mosgaard Christensen.



”Kunderne fokuserer i øjeblikket udelukkende på prisen,” siger Keld Mosgaard og tilføjer, at de stigende passagertal viser, at Maersk Air har været i stand til at holde på passagererne, selv om SAS med åbningen af en indenrigsrute fra Billund til København har forsøgt at få de jyske udenrigspassagerer til at rejse ud i verden med SAS via København.



Krigen i Irak og udbredelsen af virussygdommen SARS i Asien har dog i de seneste uger sat sig spor i passagertallene. Det er især på ruterne til Amsterdam og Paris, at effekterne kan mærkes. På disse strækninger flyver Maersk Air i samarbejde med henholdsvis KLM og Air France, og en stor del af passagerne skal videre til eksempelvis Mellemøsten og Asien, hvortil rejselysten er faldende.




Derimod har Maersk Air endnu ikke mærket konkurrencen fra SAS’ lavprisselskab Snowflake, der netop har åbnet ruter fra København til Lissabon og Athen, hvor Maersk Air allerede flyver. ”Snowflakes’ ruter har ikke haft betydning for antallet af reservationer hos Maersk Air,” siger Keld Mosgaard.

Skrevet af