Flyselskaber ligeglade med passagerklager

Fra april behandler Rejse-Ankenævnet ikke mere klager over flysager som forsinkelser og bortkommen bagage. Klager over aflysninger og nægtet ombordstigning ekspederes fortsat af Statens Luftfartsvæsen.



Beslutningen blev truffet på møde mandag mellem Økonomiministeriet, Forbrugerstyrelsen, Forbrugerrådet, Danmarks Rejsebureau Forening samt flyselskabernes anonyme samarbejdsorgan, BARD.



De seriøse rejsebureauer vil ikke mere betale for, at cirka hver femte sag i Rejse-Ankenævnet drejer sig om flight-only. Rejsebranchen føler, at flyselskaberne nasser på dem, ved ikke at give deres bidrag til sagsbehandlingen på skønsmæssigt 1. mio. kr. om året.



”Efter mødet mandag må vi konstatere, at flyselskaberne stadig ikke vil være med til at finansiere Rejse-Ankenævnet. DRF opsagde sidste år sin medvirken i nævnet – for at få omlagt forretningsgangen så flight-only sager røg ud; rejsebureauerne skal ikke betale for behandling at sager, der kun angår flyselskaber,” siger DRF’s adm. direktør, Lars Thykier, til Take Off.



Flight-only klager modtaget af nævnet inden 31. marts behandles – klager som lander efter 1. april henvises til fx Forbrugerklagenævnet – her er sagsbehandlingstiden ca. to år mod under det halve i Rejse-Ankenævnet.



”At flyselskaberne ikke vil medfinansiere nævnet er ikke kundeorienteret, men pinligt og beskæmmende,” siger Lars Thykier og tilføjer:



”Denne løsning er ikke tilfredsstillende, men der er ikke meget at gøre ved det når flyselskaberne – igen – ikke vil være med når det koster penge. Jeg håber sagen får bevågenhed i medierne og at vi dermed kan påvirke flyselskaberne. Det er utilfredsstillende når en stor gruppe i rejsebranchen melder sig ud af det gode selskab.”



Læs mere om sagen i Take Offs Lunch-news i dag.



HB


Skrevet af