SAS piloter skal selv træffe afgørelsen

Nu er det op til piloterne selv at træffe afgørelsen. Det budskab har længe cirkuleret internt i SAS og er mere eller mindre kommet til udtryk i ledelsens udmeldinger. Der skal være en produktionsforbedring og/eller lønnedgang, som sammenlagt sænker udgifterne med 15-20 procent for at være i niveau med for eksempel Finnair, hvor leveomkostningerne er som i Skandinavien.



I går accepterede Delta Air Lines piloter en nedgang på 15 procent af deres lønninger, hvilket skrællede 100.000 kr. af den million kroner de får i gennemsnit i årsløn og pensioner. Det var anden lønnedgang i år. Den sidste er ganske vist midlertidig til marts, men den skal nok ende med at blive permanent.



I Europa kender man også kuren, og allerede for et par år siden kom danske Vagn Sørensen igennem med et krav til sine nye piloter i Austrian Airlines om, at deres indslusningsløn skal være på niveau med datterselskaberne. Det tog toppen af lønningerne i dag, og siden er der sket yderligere reduktioner.



Hos SAS synes en af hurdlerne at være, at piloterne har fået lov at hole sammen i alle tre lande. I modsætning til øvrige personalegrupper, der er spaltet op i nationaliteter i hhv. Norge, Sverige og Danmark, ansat i et af de tre aktieselskaber. Dermed kan de gøre fælles front og stå stærkere i forhandlingerne.



Men sker er ikke en opblødning er linien klar. Så starter udlicitering, først til datterselskaber og derefter til nogle helt andre. Det gjorde chefen for SASAirlines, John Dueholm, krystalklart i personalebladet Inside SAS i denne uge. Det kommer desværre også til at gå ud over andre ansatte i flyselskabet.



Hvad mener du. Tror du piloterne i SAS accepterer, at de skal yde 15 procent mere for at sikre flyselskabet ny fremgang ? Stem i quick poll.

Skrevet af