Air France KLM-gruppen udskyder beslutning om at hæve sin ejerandel i det økonomisk trængte italienske flyselskab. Italienske medier nævner Etihad Airways fra Abu Dhabi som potentiel ny investor.
Air France-gruppen skal have flere informationer om Alitalias finansielle situation, før den beslutter, om der skal investeres flere penge i Alitalia mod en forhøjet ejerandel.
Air France har i dag 25% af Alitalia, den italienske regering har netop signaleret, at den vil acceptere at ejerandelen stiger til 50% mod flere penge til at holde Skyteam-medlemmet på vingerne.
Air France bestyrelsen havde Alitalia på dagsordenen på et møde i går, men vil afvente flere informationer fra bestyrelsesmødet torsdag i denne uge hos Alitalia, hedder det fra Air France’s bestyrelse.
Alitalia har brug for yderligere tre milliarder kr. Pengene skal komme fra selskabets aktionærer. Tidligere har den italienske stat afvist at Air France-gruppen fik kontrollen med Alitalia og i stedet bedt italienske investorer skyde flere penge i flyselskabet, skriver Reuters.
Air France-gruppen slås selv med økonomiske problemer og meddelte for nylig, at man står over for endnu en fyringsrunde, denne gang skal man af med 2.800 medarbejdere. På den baggrund kan det være svært at forsvare at bruge penge på Alitalia. Tidligere i år var Air France-gruppen med til at give Alitalia et aktionærlån på 150 millioner Euro. Den franske stat har 19% af aktierne i Air France.
Alitalia kæmper med stor konkurrence fra lavprisflyselskaber, flere højhastighedstog, faldende efterspørgsel på indenrigsruter og mangel på penge til at investere i nye fly til langruterne.
En anden mulighed er, skriver italienske medier, at Etihad Airways kommer på banen. Det statsejede flyselskab fra Abu Dhabi investerer gerne i andre flyselskaber. Alene i Europa har det aktieposter i irske Aer Lingus og airberlin og står foran at købe 49% af serbiske Jat Airways, der næste måned skifter navn til Air Serbia.