FLYSELSKABER: Reduceret interesse fra olieselskaber i efterforskning omkring Grønland får Air Greenland til at sætte to bestilte Super Puma-helikoptere til salg – inden levering. Helikoptertypen har været ramt af flere uheld.
Air Greenland skulle næste år modtage to EC225 Super Puma-helikoptere, men helikopterne er sat til salg. Der er ikke den interesse for off-shore flyvninger fra olieindustrien, som var årsag til bestillingen af helikopterne i 2011.
Netop EC (EuroCopter) 225 blev sidste år ramt af to uheld på flyvninger fra Aberdeen, hvor de måtte nødlande i Nordsøen.
I maj sidste år landede en Super Puma i havet udfor kysten ved Aberdeen på vej mod en olieboreplatform. Alle de 14 ombord blev reddet – også alle 19 slap med livet i behold, da en Super Puma i oktober sidste år nødlandede på havet udfor Shetlandsøerne. Efter de to hændelser blev flyvninger med Super Pumaen standset, til årsagerne til de to havarier var fundet. De er nu ordnet, og problemerne skulle være løst. BBC Scotland skrev for en uge siden, at Super Puma-helikopterne nu atter flyver.
”Men vores afbestilling af de to helikoptere har ikke det mindste med de to hændelser at gøre. Vi har bare konstateret, at der ikke vil være tilstrækkelig efterspørgsel på dem til det kunne retfærdiggøre hjemtagningen og dermed investeringen. Derfor sælger vi dem nu inden de skulle leveres næste år,” sagde Air Greenlands bestyrelsesformand, Jens Wittrup Willumsen, søndag til standby.dk
Han vil ikke oplyse prisen på helikopterne, men den ligger ifølge standby.dks oplysninger på 130-140 mio. kr. pr. styk.
Air Greenland har i forvejen 22 helikoptere (2 S-61, 8 Bell 212 og 12 AS350, sidstnævnte er også fra EuroCopter) samt 11 fly (1 Airbus 330-200, 6 Dash-8-Q200, 3 Dash-7 og 1 Beechcraft King Air).
”Vi bestilte de to nye helikoptere i 2011 pga. lang leveringstid for at være klar, når olieselskaberne forventeligt ville igangsætte offshore-aktiviteter. Vi har hele tiden været i tæt dialog med olieselskaberne, og må konstatere, at det ikke har vist sig muligt at beskæftige helikopterne tilstrækkeligt i 2014. Der er heller ikke tilfredsstillende udsigter for årene derefter, og når de forventede kunder ikke er der, tager vi konsekvensen og tilpasser os markedet, inden omkostninger til f.eks. træning og reservedele tager fart,” siger Jens Wittrup Willumsen i pressemeddelelse.
Air Greenland forventer at kunne sælge EC225-helikopterne uden tab. Eurocopter har samme moderselskab som Airbus, EADS.
Air Greenland havde sidste år 380.000 passagerer – ca. to ud af tre af selskabets passagerer fløj indenrigs, mens resten primært var på ruten til København, ligesom selskabet har udenrigsflyvninger til Island og Canada.
Air Greenland har ca. 90 pct. af rutemarkedet til og fra Grønland. Samlet betjener selskabet 22 lufthavne i og udenfor Grønland, nogle af indenrigsruterne i Grønland betjenes kun med helikoptere.