Star Alliance-medlemmet har siden 2006 fløjet mellem Hong Kong og London, men ruten lukker til marts næste år. Air New Zealand vil samarbejde med Cathay Pacific.
Air New Zealand har mange gange med stolthed talt om, at det nærmest var eneste flyselskab med en ”jorden rundt-rute.” Turen kunne starte i New Zealands største by, Auckland, derfra til Hong Kong og så til London Heathrow. Air NZ er eneste selskab fra Star Alliance, der flyver mellem Hong Kong i London.
Fra London har Air NZ en af sine ældste oversøiske ruter, til Los Angeles og derfra hjem til Auckland.
Men 4. marts næste år lukker Air NZ mellem Hong Kong og London; ruten flyves mindst fem gange om ugen med en Boeing 777. Til gengæld har Air NZ lavet alliance med Oneworld-medlemmet Cathay Pacific fra Hong Kong.
Rob Fyfe, Air NZ’s afgående koncernchef, siger, at der ikke er udsigt til, at Hong Kong–London ruten bliver rentabel. Lukningen af strækningen koster ca. 70 kabineansatte på basen i London deres job.
“Men vi vil styrke vores tilstedeværelse i Hong Kong – en væsentlig gateway for flyvninger til andre kinesiske destinationer og får fra 12. december aftale med Cathay,” siger koncernchefen.
Begge selskaber vil flyve det samme antal daglige afgange som i dag mellem Hong Kong og Auckland, de får codeshare på hinandens flyvninger og Air NZ-passagerer kan komme videre ind i Kina via Cathays rutenet.
De 8.000 passagerer, der var booket efter marts næste år med Air NZ mellem Hong Kong og London, ombookes til Cathay Pacific.
Air NZ vil bruge den frigjorte kapacitet mellem Hong Kong og London til at øge betjeningen af Los Angeles og San Francisco.