Airbus skuer op for langrutefly

Airbus øger produktionen af A330-langrutefly til ti om måneden fra andet kvartal af 2013. I øjeblikket fremstiller Airbus otte A330’ere om måneden. Fra 2012 bliver det til ni månedlige fly – og så altså ti fra 2013.

 

I snit letter en A330 hvert minut døgnet rundt. Airbus har over 1.100 ordrer på A330’erne. 750 af A330’erme er leveret til 90 kunder i 50 lande, bl.a. har SAS en række eksemplarer til sine langruter.

 

Airbus vil også forøge sin månedlige produktion af A320-familien fra de nuværende 34 til 40 i første kvartal af 2012. Airbus har 2.000 ordrer på fly fra 320-familien, flyene fra denne del af Airbus udgjorde sidste år 402 af de 498 fly, Airbus leverede til kunder verden over.

Foreløbig har Airbus solgt 6.500 eksemplarer fra sin A320-familie og leveret over 4.300 til over 310 kunder.

 

Også hos Boeing er der travlhed. Den amerikanske flyfabrik meddelte for nylig, at den for anden gang vil øge produktionen af sine B777-langrutefly – flyfabrikken meldte allerede tre gange sidste år, at det skruer op for produktionen af de mindre B737’ere.

 

Mens Boeing i dag “kun” samler fem eksemplarer af sine B777’ere, stiger tallet fra i år til syv og op til 8,3 fly i snit om måneden fra starten af 2013. Stærk stigende efterspørgsel på flytypen betyder fra 2013, at der samles 100 eksemplarer af flyet om året på fabrikken i Everett nord for Seattle. Boeing har 1.163 bestillinger på B777, hvor af de 907 er leveret.

 

Boeing meddelte tre gange sidste år, at man vil forøge produktionsraten af verdens mest sælgende passagerfly, Boeing 737. Mens der i dag ruller 31,5 Boeing 737’ere af samlebåndet om måneden på fabrikken i Renton ved Seattle, skal tallet i andet kvartal af 2013 nå op på 38.

 
Foreløbig har Boeing solgt over 5.200 B737’ere Next Generation – og har ordrer på over 2.000 eksemplarer af NG’erne. Boeing 737 er verdens mest fremstillede passagerfly. Den første Boeing 737 blev leveret i 1967. 

 

 

Skrevet af Henrik Baumgarten