Nogle lande har været hårdt pressede, og det afspejler sig i stigende priser på medicinsk behandling, lyder det fra alarmcentralen SOS International, der blandt andet kan rykke ud med ambulancefly. Arkivfoto fra SOS International.

Alarmcentral havde 30 procent af normal omsætning

SOS Internationals alarmcentral for forsikrede havde denne sommer cirka 30 procent af sagsvolumen på en normal sommer. SOS forventer ikke stor oversøisk rejseaktivitet i dette efterår.

SOS International med hovedkvarter på Frederiksberg er alarmcentral for rejseforsikrede kunder hos 13 af Nordens største forsikringsselskaber. Under normale rejseår har SOS omkring 200.000 såkaldte skadessager, hvoraf omkring 100.000 er henvendelser til selve alarmcentralen.

Men denne sommer – fra juni til august – havde alarmcentralen cirka 12.500 henvendelser fra rejsekunder, der er rejseforsikret hos blandt andet de 13 nordiske forsikringsselskaber bag SOS.

Tallet svarer til omkring 30 procent af antallet af henvendelser under en normal sommer. Det skriver SOS i en pressemeddelelse og henviser til statistikken over sommeren fra sin alarmcentral for rejseassistance. Tallene viser blandt andet, at danskere og svenskere denne sommer rejste væsentligt mere til udlandet end nordmænd og finner.

Danskerne stod denne sommer for 38 procent af henvendelserne til SOS’ alarmcentral, svenskerne for 31 procent, nordmændene for 11 og finnerne for ni procent. De tre rejselande, hvorfra forsikrede via SOS havde flest sager, var Spanien, 20 procent, Grækenland ti procent og Tyrkiet otte procent.

SOS Internationals alarmcentral for rejseassistance træder til når rejseforsikrede nordiske rejsende kommer til skade eller bliver syge i udlandet

Færre sager end forventet
Divisionsdirektør for Travelcare under SOS, Karin Tranberg, siger i pressemeddelelsen: ”Vi haft færre sager end forventet. Til gengæld har vi set mere komplicerede sagsbehandlingsforløb på grund af corona-relaterede situationer.”

Mange henvendelser til alarmcentralen har været relateret til COVID-19. Der har for eksempel været efterspørgsel på hjælp til at blive testet på feriedestinationerne, håndtering af COVID-19-smittede og rådgivning om lokale restriktioner.

”Vi har haft rigtig mange henvendelser fra rejsende med behov for hjælp og vejledning om test, karantæneophold og fortolkning af lokale retningslinjer,” siger Karin Tranberg.

Endnu en uvis rejsesæson
Mens sensommer bliver til efterår, ser Travelcare nu frem mod endnu en uvis rejsesæson. Der er stor forskel på, hvor langt de nordiske lande er med vaccinationsprogrammerne, for eksempel oplever Norge lige nu udbredt smitte via Delta-varianten. Alt sammen forhold, der gør det svært at spå om den kommende sæsons rejseaktivitet, påpeger SOS.

”Hvis der er noget, vi har lært af pandemien, så er det at affinde os med en høj grad af uforudsigelighed. Vi vil se perioder med stigende rejseaktivitet afløst af perioder, hvor aktiviteten falder,” siger Karin Tranberg.

SOS International forventer i dette efterår ikke oversøisk rejseaktivitet ”i udbredt grad.”

Stigende priser på medicinsk behandling
Derudover forventer SOS International, at de økonomiske konsekvenser af pandemien bliver tydeligere i den kommende periode.

Nogle lande har været hårdt pressede, og det afspejler sig i stigende priser på medicinsk behandling. SOS International arbejder med at holde udgifterne på et acceptabelt niveau, men en vis grad af medicinsk inflation er forventet, hedder det.

Udover hovedkvarteret på Frederiksberg har SOS International også alarmcentraler i Sverige, Norge og Finland. SOS tilbyder blandt andet verdensomspændende læge- og rejseassistance, vejhjælp samt sundhedsløsninger. SOS har cirka 1.000 ansatte, fordelt på 30 nationaliteter og tilsammen taler medarbejderne mindst 37 sprog.

Relaterede artikler:

SAS er næstbedst i Norden til trafikgenopretning

Gouda: En helt anderledes kundesituation

Dansk rejseforsikringsselskab lukker

Specialistselskaber ikke med i test af rejseforsikring