Alle gæster fra Tyrkiet Eksperten hjem i denne uge

2019/08/defaultmain.jpgREJSEBUREAUKRAK: I weekenden, i dag samt de kommende dage hjemtransporteres de 1.700 berørte kunder fra Tyrkiet Eksperten. De fleste var i Tyrkiet, men bureauet havde også 35 gæster på Gran Canaria.

”Vi har lige nu fokus på at få strandede kunder hjem. Jeg tror mange af Tyrkiet Ekspertens kunder har købt konkursbeskyttelse til 20 kr., det kan vi se på tallene,” siger direktør i Rejsegarantifonden, Birgitte Fjeldhoff, til standby.dk

Tyrkiet Eksperten med adresse på Vester Farimagsgade 1 i København V., meddelte lørdag Rejsegarantifonden, at selskabet ikke kan fortsætte.

Omkring 1.700 kunder var på rejse med Tyrkiet Eksperten og var strandet i hhv. Tyrkiet og på Gran Canaria pga. konkursen. Rejsegarantifonden sørger for kundernes indkvartering og hjemtransport, hvis kunderne har købt pakkerejse med transport og indkvartering (f.eks. fly og hotel), og fonden sørger for hjemtransport, hvis kunderne har købt flybillet, men kun hvis kunderne har tilkøbt konkurssikring til billetten – til 20 kr.

Rejsegarantifonden har, som standby.dk skrev i lørdags, aftale med alarmcentralen SOS International om hjemtransport af kunderne, så SOS står for at arrangere hjemtransporten i praksis.

Alle de kunder, der skulle have været hjem fredag den 11. oktober og lørdag den 12. oktober kom hjem i løbet af lørdag den 12. oktober.

For hjemrejser efter 13. oktober forventer fonden, at kunderne kommer hjem den dato, det var aftalt med Tyrkiet Eksperten. Kunder, der først skulle hjem efter uge 42, bliver muligvis transporteret hjem før tiden.

På grundlag af de oplysninger fonden har modtaget fra selskabet, har ca. 9.500 kunder købt rejser omfattet af fondens dækning, som ikke kommer på rejse pga. konkursen. Fonden har ikke haft mulighed for at gennemgå tallet, og det er derfor pt. behæftet med usikkerhed.