Aller har købt Nyhavn Rejser

Klar til det nye samarbejde, fra venstre Nyhavn Rejsers direktør, Henrik Fuglsang, Aller Medias direktør, Pål Thore Krosby, kommerciel direktør i Aller Media, Jesper Ulsø, samt Rikki Sølling, direktør for Aller Leisure. (Foto: Bjørn Jakobsen, Aller Studie)

Klar til det nye samarbejde, fra venstre Nyhavn Rejsers direktør, Henrik Fuglsang, Aller Medias direktør, Pål Thore Krosby, kommerciel direktør i Aller Media, Jesper Ulsø, samt Rikki Sølling, direktør for Aller Leisure. (Foto: Bjørn Jakobsen, Aller Studie) Klik på billedet for at se det i stort format.

BUREAUSALG: Aller Media har for ikke oplyst beløb købt 70 pct. af Nyhavn Rejser – og udelukker ikke flere opkøb af danske rejsebureauer.

”Vi har nok i snit haft en henvendelse om at købe Nyhavn Rejser en gang i kvartalet de seneste tre-fire år. Samtalerne er aldrig kommet særlig langt. Men da vi i august sidste år begyndte at tale med Aller, gik der få minutter før jeg kunne se, at Aller og Nyhavn Rejser ville være et perfekt match.”

Det sagde Nyhavn Rejsers adm. direktør, Henrik Fuglsang, til standby.dk ved pressemøde fredag, hvor nyheden om Allers køb af det kendte rejsebureau blev præsenteret.

Aller Medias adm. direktør, norske Pål Thore Krosby, sagde på pressemødet, at Aller ikke udelukker køb af flere danske rejsebureauer.

Rejsebranchen passer godt til Aller Medias filosofi om at underholde, fordybe og berige, og opkøbet er det første vigtige skridt i medievirksomhedens ”ambitiøse strategi” for opkøb og investeringer frem mod 2015, oplyser Aller.

Aller Media er det danske datterselskab under Aller Holding, som også har omfattende aktiviteter i Norge, Sverige og Finland.

Nyhavn Rejser, der i maj fejrede 25 ås jubilæum, omsatte sidste år for ca. 260 mio. kr. og forventer i år at runde de 300 mio. kr.

Hvad Aller har givet for de 70 pct. af Nyhavn Rejser ønskede parterne ikke at fortælle. Men som led i aftalen indtræder Aller naturligvis i Nyhavn Rejsers bestyrelse.

Den har hidtil været udgjort af rejsebureauets fire ejere, bestyrelsesformand Egon Mathiasen og hans søn, bureauchef og salgsdirektør, salgsdirektør Lars Mathiasen, samt Henrik Fuglsang og hans bror, Per Fuglsang.

Mens Henrik Fuglsang og Lars Mathiasen bliver i bestyrelsen udtræder Egon Mathiasen og Per Fuglsang. Ny i bestyrelsen bliver også Aller Medias adm. direktør, Pål Thore Krosby, Morten Krüger, finansdirektør i selve Aller-koncernen, samt den nye bestyrelsesformand, Jesper Ulsø, kommerciel direktør i Aller Media.

Da standby.dk i starten af juli var først med nyheden om et muligt salg af Nyhavn Rejser, hvilket Lars Mathiasen naturligvis nok måtte benægte, forlød det, at tidligere Spies-direktør Rikki Sølling skulle være ny adm. direktør for Nyhavn Rejser. Det skal han ikke.

Rikki Sølling har i 1½ år været direktør for Aller Medias kommercielle udvikling, hvor tanken om at gå ind i rejsebranchen blev fostret. Rikki Sølling har i dag titel direktør for det nyetablerede Aller Leisure, hvorunder bl.a. Nyhavn Rejser hører.

Derfor går Aller ind i rejsebranchen

Om baggrunden for, at Aller Media går ind i rejsebranchen, siger koncernen:

Det vanskelige mediemarked vil på sigt udfordre Aller Medias kerneforretning, derfor har danske Aller Media i 2012 lanceret strategi, der inden for tre år skal tilføre virksomheden markant ny omsætning med god lønsomhed.

Opkøbet af Nyhavn Rejser er en vigtig milepæl for Aller Media og Aller koncernen, der siden efteråret har arbejdet målrettet med at identificere ny forretning både inden for og uden for mediemarkedet, hvor der er potentiale for at skabe synergi med den eksisterende kerneforretning.

”Nyhavn Rejser er et meget stærkt varemærke og en sund og attraktiv virksomhed, der siden 2010 har oplevet tocifrede vækstrater. Vi ser et godt strategisk match mellem vores kerneforretning og Nyhavn Rejser, som sikrer en god platform for fremtidig vækst og udvikling,” siger Pål Thore Krosby, adm. direktør Aller Media og tilføjer:

”Rejsebranchen passer godt til vores filosofi om at underholde, fordybe og berige, og der er i begge brancher et stort fokus på livsstil og oplevelser. Rejser er et stadigt større interesseområde for vores læsere, og ved at tilbyde rejser kan vi udfylde en endnu større del af vores læseres liv i forlængelse af vores eksisterende mediers indhold. Jeg har en klar forventning om, at vi kommer til at realisere flere investeringer i den kommende tid.”

Synergi mellem Aller og Nyhavn Rejser

Og i teksten fra Aller Media i forbindelse med købet af Nyhavn Rejser, siger rejsebureauets adm. direktør, Henrik Fuglsang:

”Vi ser rigtig mange synergimuligheder mellem de ydelser, vi tilbyder i Nyhavn Rejser og Aller Medias kerneforretning inden for ugeblade og magasiner. Aller Media er oplagt ny hovedaktionær i Nyhavn Rejser og vil i høj grad kunne bidrage til at realisere vores ambitiøse vækstmål for de kommende år. Jeg glæder mig meget til at fortsætte udviklingen af Nyhavn Rejser sammen med Aller Media.”

Aller Media forventer, at opkøbet af Nyhavn Rejser vil bidrage positivt til Aller Medias top- og bundlinje.

Nyhavn Rejser blev etableret i 1988 med fokus på specialdesignede rejser og krydstogter. De seneste 20 år har familierne Fuglsang (fra 1993) og Mathiasen (fra 1997) været ejere af Nyhavn Rejser.

Aller Media er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Danmark med et samlet ugentligt oplag på omkring 780.000 eksemplarer, og hver uge læser mere end 2 mio. danskere et af Allers over 20 blade og magasiner (f.eks. Billed-Bladet, Familie Journalen, Psykologi, Se og Hør, Ude og Hjemme).

I Danmark er Allers markedsandel på ugeblade 72 pct. og 26 pct. på magasiner.

Sideløbende med blad- og magasinproduktion bevæger Aller Media sig over på nye medieplatforme for bl.a. at møde læserne på nettet og mobilen. Aller har ca. 600 ansatte i Danmark. Aller Media er datterselskab af Aller Holding, som også har aktiviteter i Norge, Sverige og Finland.

(opdateres)