Alt for få lokoførere

Manglen på lokoførere er et stigende problem – især hvis politikerne vil have danskere til at benytte sig mere af den kollektive trafik. Allerede nu er DSB og lokalbanerne tvunget til at aflyse eller forsinke togafgange, og det bliver kun værre i fremtiden, hvis uddannelsen af lokoførere ikke bliver fordoblet, lyder de dystre meldinger fra branchen.

”Jeg er dybt, dybt bekymret. Hvis branchen ikke finder en fælles løsning, så bliver manglen kun mere og mere massiv. Så hvis den kollektive trafik skal gøres attraktiv, skal problemet løses nu,” siger Rösli Gisselmann, direktør i Lokalbanerne. Her er hver tiende lokoførerjob ubesat, og selskabet har måttet indføre en nødkøreplan med forringet service for passagererne.

Manglen på lokomotivførere skyldes dels, at mange lokoførere med håndværkerbaggrund på grund af højkonjunkturen har taget job i byggebranchen, dels at der kommer for få nye lokoførere ind i branchen til at fylde hullerne efter dem, der skifter fag eller går på pension.

Ifølge Undervisningsministeriet skal der uddannes 200 lokoførere om året for at holde det nuværende antal ved lige, og skal togproduktionen øges, vil det kræve endnu flere lokomotivførere. Siden oktober 2005 er der kun udklækket 198 lokoførere, og det er halvt så mange som nødvendigt.

”Tidligere var det nok med et enkelt opslag, men nu skal vi bruge langt mere aggressive annoncekampagner og flere informationsmøder for at kunne samle et hold af elever,” siger Benny Pedersen, DSB’s underdirektør for fremføring. DSB har nu indledt et samarbejde med et reklamebureau for at trække flere til.

(Berlingske Tidende, d. 1. februar, 2008)

Skrevet af