Amadeus kortlægger rejsevanerne

Finanskrise, lavkonjunktur i kombination med teknisk udvikling skaber en ny type rejsende, som stiller nye krav til rejsebranchen. Det menar Amadeus, som gennem to undersøgelser, en global og en skandinavisk, har kortlagt personernernes rejsevaner og tilvalg ved rejsebookninger. Fremtidens rejsende er velinformeret, mere eventyrlysten og mere kræsen end tidligere.

 

”De rejsendes voksende viden, som blandt andet kommer af internetforbruget, har haft stor indflydelse på rejsebranchen. Men de rejsendes nye indsigt og høje forventninger bydes velkommen af branchen, som venter en ny udviklingsbølge efter lavkonjunkturen”, siger Jesper Söderström, marketingchef på Amadeus Scandinavia. 

 

Undersøgelserne er gennemført med både de enkelte rejsende, som med personer i rejsebranchen. Totalt medvirkede 2.719 personer i den globale rejsebrancheundersøgelse og 2.000 i den skandinaviske underssøgelse om rejsevaner.

Skrevet af Flemming Juul