Amerikansk millionby får nordisk agent

TURISME: USAs femtestørste by får for første gang nordisk repræsentation overfor bl.a. rejsebureauer. Til maj åbner Icelandair sæsonrute til byen med fire fly om ugen.

Philadelphia, der ligger ca. midtvejs mellem New York og Washington D.C., er med sine 1,5 mio. indbyggere USAs femtestørste by. De fire største er New York, Los Angeles, Chicago og Houston.

Nu har Philadelphia Convention & Visitors Bureau, PHLCVB, indgået kontrakt med det store danske GSA-bureau, Atlantic Link, om at få vist flaget i Norden.

Atlantic Link fra København beskæftiger sig bl.a. med PR, salg og marketing. I forvejen repræsenterer Atlantic en række amerikanske destinationer og en kendt hotelkæde.

Atlantic Link skal arbejde med den nordiske rejsebranche om at synliggøre Philadelphia, største by i delstaten Pennsylvania. Turisme giver årligt ca. syv milliarder kr. i omsætning i Philadelphia, oplyser Atlantic Link.

Den 30.maj åbner Icelandair ny sæsonrute med fire ugentlige fly til ”Philly”, et af Philadelphias kendteste kælenavne, fra Islands hovedlufthavn, Keflavik.

Foreløbig betjenes Philadelphia kun af fire udenlandske flyselskaber – men med amerikanske flyselskabers udenrigsflyvninger fra byen har den ruter til 35 lufthavne uden for USA.

Atlantic Link er i antal medarbejdere største repræsentationsbureau i Norden inden for rejsebranchen. Dets kunder i USA tæller bl.a. New Yorks officielle turistkontor, NYC & Company, Massachusetts Office of Travel and Tourism, Visit California, San Francisco Travel samt den amerikanske hotelkæde Kimpton, der tilskrives æren for at have opfundet konceptet med boutique hoteller.