Amerikanske flyselskaber undgik det meste af askeskyerne

Med lidt ond vilje kunne man sige, at amerikanske flyselskaber kom nogenlunde gennem aprils askeskyer, fordi de ikke voldsomt stoppede for trafikken over Atlanten, og fordi selskaberne i høj grad undlod at betale for de passagerer, der blev berørt. I modsat til de europæiske efter en EU-beslutning.

 

I går kom American Airlines med et kvartalsregnskab med et minus på 11 mio. dollar mod et nettotab på 390 mio. samme kvartal sidste år. Og optimismen fejler ikke noget hos selskabet, som nu er knyttet endnu tættere til British Airways.

 

Flyselskabet afleverede nemlig en reservation på 35 fly af typen Boeing 737-800. Man regner med samlet at have ikke færre end 195 af typen i 2012, idet ældre flytyper glider ud.

 

USAirways (foto) beretter på samme tid, at der er et netto plus i 2. kvartal på $ 279 mio. mod $ 58 mio. for et år siden. "Men vi er ikke overmodige og planlægger ikke kapacitetsstigning," hedder det fra selskabet.

 

United Airlines beretter om det bedste resultat i et 2. kvartal i 11 år med $ 273 mio plus i 2. kvartal. Her er det værd at bemærke, at United har haft en fremgang på 52 procent af trafikken til Asien.

Skrevet af Ejvind Olesen