Arabisk flyboom bekymrer andre flyselskaber

Flyselskabet Emirates’ øverste chef, Sheikh Ahmed Bin Saeed Al-Maktoum, besøgte i søndags en Airbus A380 ved Dubai Airshow.

Flyselskabet Emirates’ øverste chef, Sheikh Ahmed Bin Saeed Al-Maktoum, besøgte i søndags en Airbus A380 ved Dubai Airshow.

FLYSELSKABER: De tre store flyselskaber fra Den persiske Golf – Emirates, Etihad og Qatar Airways – har bestillinger på flere nye fly end nogen anden region i verden. Deres store nye fly skal fyldes, det vil yderligere presse f.eks. europæiske og amerikanske flyselskaber.

I søndags sprang en forventet bombe på førstedagen af Dubai Airshow – der blev offentliggjort bestillinger til Airbus og Boeing på hundredvis af navnlig nye langrutefly for over 900 milliarder kr. til Emirates og Etihad, men også Qatar Airlines har signaleret, man skal have endnu flere fly end de i forvejen bestilte.

”Ordre-bomben” overraskede ingen, men bekymrer samtidig rigtig mange i luftfartsindustrien som ikke arbejder for de tre store gulf-selskaber, skriver CNN.

Søndagens største flybestilling kom fra Emirates, der bekendtgjorde køb af 150 af den nye Boeing 777X og yderligere 50 Airbus A380. Airbus har ikke tidligere i år fået bestillinger på verdens største passagerfly.

Og Emirates har formentlig fået særpris for de mange nye A380’ere – som selskabet i forvejen har bestilt 90 af. De koster officielt ca. to milliarder kr. pr. fly. Med bestillingen af yderligere 50 A380 har Emirates nu over halvdelen af alle bestillinger på A380, noterer CNN’s Richard Quest fra Dubai Airshow.

Han hæfter sig også ved, at Boeing på Dubai Airshow præsenterede 259 bestillinger på sin nye flytype, Boeing 777X – verdens største 2-motorede passagerfly. Heraf skal Emirates, Etihad og Qatar Airways have 225, mens Lufthansa bestilte 34.

”Bestillingerne af de mange langrutefly sender en stærk besked: De tre Gulf-selskaber vil kun blive endnu stærkere som globale spillere. Emirates er allerede verdens største flyselskab – efter USA’s største flyselskaber – i form af “Revenue Passenger Kilometers” (antallet af passagerer kombineret med antal fløjne kilometer.),” skriver han.

De tre Gulf-selskabers mange nye langrutefly giver kapacitet til at transportere rigtig mange flere passagerer. USA’s største flyselskaber er kun verdens største, fordi de har mange passagerer på deres indenrigsruter i USA.

Men på internationale ruter er Emirates nummer et. F.eks. på New York, her har Emirates foreløbig to daglige A380 og en B777 fra Dubai.Så snart som muligt betjener Emirates ruten med tre A380.

Og Gulf-selskabernes mange nye bestilte fly skal selvfølgelig have passagerer. De bestilte nye fly ved Dubai Airshow afløser andre fly hos flyselskaberne, som skal videresælges til andre flyselskaber, der også skal have fyldt deres flysæder.

For nylig advarede sammenslutningen af europæiske flyselskaber, AEA, mod de tre store flyselskaber fra Gulfen. AEA’s generalsekretær sagde bl.a.: ”de ejes af deres regeringer og drives som instrument i en strategi, hvor de er integreret med landenes handel, turisme og udenrigspolitik. For deres statslige ejere er flyselskaberne et værktøj, drevet af økonomisk politiske retningslinjer, som adskiller sig fra driften af flyselskaber i størstedelen af resten af verden.”