Flankeret af flag fra de 50 delstater i USA står udstillerne til USA Travel Show klar på Copenhagen Marriott Hotel. Foto for Atlantic Link: Buro Jantzen.

Atter USA Travel Show i København

Ramt af coronakrisen kunne USA Travel Show ikke afvikles sidste år i København – men mandag lykkedes det igen. ”Vi er salgsmæssigt på indeks 160,” sagde rejsebureauchef.

Så kort efter den danske og igangværende globale genåbning efter coronakrisen, havde ingen forventet samme antal amerikanske udstillere og besøgende rejsebureauagenter til USA Travel Showet i København som normalt.

Men årets USA Travel Show, arrangeret af den danske Discover America Komite, der mandag blev afviklet på Marriott Copenhagen Hotel, samlede trods alt 34 udstillere og havde 135 rejsebureauagenter, også fra Sverige og Norge, samt pressefolk.

Udstillertallet er normalt meget større, hvilket også skyldes at de amerikanske udstillere alligevel er på vej til den kæmpestore ITB-rejsemesse i Berlin. Den havde tyskerne aflyst igen i år, for tredje år i rap.

I Europa konkurrerer USA med Europa
En af de amerikanske gæster til USA Travel Show var Thomas Garzilli, marketingdirektør for Brand USA, der markedsfører turisme til USA i udlandet. Pengene til dette kommer blandt andet fra de ti af de 14 dollars, rejsende til USA skal betale for deres ESTA, den obligatoriske elektroniske indrejsetilladelse til USA. ESTA er en forkortelse for Electronic System for Travel Authorization.

Her i efter-corona-perioden konkurrerer USA som rejsemål i Europa med Europa, sagde Thomas Garzilli. Baggrunden er, at mange foretrækker en destination, man nærmest kan gå hjem fra, hvis der sker noget dramatisk på coronafronten.

Det nordiske marked er blandt de største leverandører i Europa af turister til USA. I 2019, året før coronakrisen, kom der 1,3 millioner besøgende fra Norden, heraf over 300.000 fra Danmark. Det nordiske tal overgås i Europa kun af Storbritannien, Tyskland og Frankrig, der alle har mange flere indbyggere end der er i Norden og Baltikum.

Direktør for den danske Discover America-komite, Karin Gert Nielsen fra GSA-bureauet Atlantic Link, sagde til STANDBY.DK, at hun i år håber på 200.000 danske ankomster til USA.

Ikke så mange telefoner, men rigtig mange mails
Og at salget af rejser til USA igen er på vej op, bekræftede Nicolai Hjorth, salgschef hos USA Rejser. Han sagde til STANDBY.DK: ”Vi sælger rigtig meget USA, men også Caribien og Canada. Der er ikke så mange telefoner, der ringer, men der er rigtig mange mails med forespørgsler fra kunderne, nogle vil nærmest bare rejse her og nu.

I forhold til 2019, året før coronakrisen, er vi nu salgsmæssigt oppe på indeks 160. Vi har de seneste måneder to ekstra Nordamerika-rejseeksperter,” sagde Nicolai Hjorth.

Og Jesper Ewald, salgs- og indkøbschef hos FDM Travel, det største danske rejsebureau på rejser til USA, sagde til STANDBY.DK:

”Der er rigtig godt gang i butikken, vi er i hvert fald på nå samme niveau som før coronakrisen. Jeg har stor respekt for vores medarbejdere, at de kan klare presset og give vores kunder en god betjening.”

Masser af udstillere
Udstillerne til årets USA Travel Show omfattede blandt andet, nævnt alfabetisk:

Air Canada, Air France/KLM og Delta Air Lines, American Airlines, Brand USA, British Airways, CIBTvisas, Condor Airlines, Cruise America & Canada RV Rentals, Expedia TAAP, Experience Kissimmee, Explore Fairbanks, Florida Keys & Key West, FM Tours, Great America West (Idaho, Montana, North Dakota, South Dakota og Wyoming), Greater Miami Convention and Visitors Bureau.

Med på Marriott var også: Icelandair, Lufthansa Group, Mall of America, Mammoth Lakes Tourism, Memphis Tourism, RCCL – Royal Caribbean Cruise Line, Seaworld Parks & Entertainment, Universal Parks & Resorts, Visit California, Visit Fort Myers, Visit Lauderdale, Visit Mississippi, Visit St. Pete/Clearwater, Visit Tampa Bay, Xperience Alaska og Yosemite Mariposa County Tourism Bureau.

Relaterede artikler:

Discover America: ”Rejsebureauerne ligger vandret”

Rejsebureauforening ser vækst hos sine medlemmer

”Vi havde de amerikanske leverandører for os selv”