Avis savner kendskab til luftfart i SAS’ topledelse

Jan Carlzon.

Mange af SAS’ konkurrenter blandt europæiske flyselskaber har koncernledelser med høj luftfartskompetence.

”SAS’ mangel på luftfartskompetence i koncernledelsen er et kæmpeproblem. Skal man have strategisk forståelse for flybranchen, må man have en dyb forståelse for tekniske forhold,” siger i hvert fald Espen Andersen, der forsker i luftfart og konkurrence på Norwegian Business School, til den norske erhvervsavis, Dagens Næringsliv.

Han fremhæver, at svenske Jan Carlzon, der stoppede i 1993, var den sidste koncernchef i SAS med bred luftfartsbaggrund. SAS’ nuværende koncernchef, Rickard Gustafson, kommer fra forsikringsbranchen.

”Det er en udbredt opfattelse, at en god topchef kan lede et hvilket som helst selskab. Det er noget sludder. Luftfart er kompliceret med mange økonomiske og tekniske parametre,” siger Esben Andresen.

Dagens Næringsliv skriver, at der mangler luftfartskompetence i SAS’ nuværende bestyrelse. Avisen peger bl.a. på Ryanair med en børsværdi på 50 milliarder norske kroner. Ryanairs ni bestyrelsesmedlemmer – med koncernchef Michael O’Leary i spidsen – har over 170 års erfaring fra luftfarten.

Hverken SAS’ bestyrelsesformand, Fritz Schur, eller koncernchef Rickard Gustafson har ønsket at kommentere artiklen i Dagens Næringsliv.