Dagens kommentar

Hidtil har CPH – og vi andre – kunnet prale med, at porten til den danske hovedstad blev betragtet som Europas bedste lufthavn.



På den nyeste rangliste er topplaceringen byttet ud med en mere ydmyg position som nummer otte.



Forståeligt og retfærdigt nok efter sommeren 2006, hvor sikkerhedskontrol, check-in og bagageudlevering udviklede sig til en regulær skandale med døgnlange ventetider og passagerer, der måtte rejse videre uden deres kufferter.



Når Take Off med baggrund i tal fra A&B Analyse i Odense i dag kan fortælle, at passagererne finder, at de lange check-in køer er det største problem, er det såre naturligt.



Det er jo et ansvar, der kan ligeligt kan deles mellem lufthavn og flyselskaber.



Det opfattes som helt uacceptabelt, at der ikke er tilstrækkeligt med bemandede skranker til, at passagerer kan få deres boardingkort og afleveret deres bagage nogenlunde problemfrit.



Som passagerer er vi langt mere tilbøjelige til at affinde os med, at det tager tid at komme forbi personalet ved sikkerhedsportene.



Dels er vi vant til det fra udlandet, hvor mange vil have oplevet større ”rædsler” end selv CPH på dårlige dage kan præstere.



Dels ved vi, at selv om nogle af tiltagene mildt sagt kan virke en anelse overgearede, er det i sidste ende et forsøg på at styrke sikkerheden – også for os, der irriteres i køen og ser frem til at kunne slappe af på den anden side af skrankerne.



De fleste passagerer kan naturligvis ikke gennemskue om ansvaret for en kaotisk oplevelse ligger hos den ene eller anden aktør.



Men både rejsearrangør, flyselskab og lufthavn lider imagemæssigt under, når det hele kikser.



Derfor er det også en fælles opgave at få CPH tilbage i toppen, når bedømmelsen af lufthavnene igen offentliggøres om et år.



Viljen er tilstede hos parterne og for den største spiller – SAS – er det åbenlyst en målsætning at undgå gentagelser af ubehagelighederne sidste år.



Det må tages for pålydende indtil videre.



Men god service koster penge.



Og i sidste ende er det passagererne, der vil skulle betale. Mere personale i lufthavnen vil påvirke omkostningerne ikke mindst hos lavpris- og charterselskaber. Man kan frygte, at så længe konkurrencen i den ende af markedet alene drejer sig om billettens pris vil der stadig opstå pukler ved check-in skrankerne hos nogle selskaber.



Og heri ligger en risiko for, at det vil falde tilbage på både branche og lufthavn.



Derfor er der stadig grund til at efterlyse en samlet forpligtende, handlingsplan til at hindre kaos, når sommeren melder sin ankomst i CPH.



Fejl kan ikke undgås. Men det er tåbeligt ikke at lære af dem. Lad os indtil videre være optimister og nikke til de gode viljer.






Skrevet af