SAS erkender sikkerhedssvigt

På afgørende områder svigtede SAS-koncernens sikkerhedssystemer, da et Q400-fly i april sidste år var tæt på at styrte ned.



Flyets ene motor kom ud af kontrol, men piloterne fortsatte landingen i Kalmar lufthavn.



Stik imod nødproceduren stoppede de ikke den defekte motor, fortæller Jyllandsposten.



Det betød, at propellen kom til at stå forkert, og det gjorde flyet næsten umuligt at styre.



Landingen var tæt på at ende med et styrt, og både pilot og flyveleder var sikre på, at det ville gå galt.



Nu viser en hidtil hemmeligholdt intern rapport fra SAS, at det skandinaviske flyselskab påtager sig ansvaret for, at 69 passagerer og fire besætningsmedlemmer var tæt på at styrte i døden.



Piloterne havde ikke fået tilstrækkelig uddannelse til at håndtere problemet, nødprocedurerne var utydelige og lette at misforstå, og rapporter om tilsvarende fejl med samme flytype lå og samlede støv i den tekniske afdeling.



»Vi lever af at transportere passagererne sikkert fra A til B. Forløbet under denne flyvning var ikke, som vi ønsker det,« forklarer flyvechef ved SAS, Ola Reinholdt.



»Vi har i vores interne rapport peget på, at der har været interne brister, som vi har taget skridt mod at undgå fremover. Når vi har hændelser af den her karakter, er det klart, at vi kunne have gjort noget for at forhindre det,« fastslår han over for avisen.



SAS afviser at udlevere den interne rapport, men forklarer, at der er identificeret seks områder, hvor SAS-koncernen nu vil rette op på procedurerne.

Skrevet af