Ærgrer sig over usynlig minister

Af Søren Damstrup



Med udgangspunkt i Muhammed-tegningerne og den negative reaktion mod Danmark, viser det sig nu, at der trods alt er kommet positive effekter ud af det: ifølge undersøgelse er danskernes forståelse for indvandrerne blevet mere nuanceret og mindre diskriminerende.



Derudover har regeringen erkendt behovet for statsfinansieret indsats af ”branding” af Danmark, herunder som konference- og turistland. Dette har resulteret i en omfattende handlingsplan for en ”offensiv global markedsføring af Danmark.”



På den baggrund er det tankevækkende og ligefrem absurd at ”ejeren” af denne handlingsplan, erhvervsminister Bent Bendtsen, ikke greb chancen for at synliggøre alvoren bag denne handlingsplan ved at vise sit engagement og interesse i turisterhvervet.



Lejligheden var ellers en spindoktor værdig: hele Bella Centers store udstillingsområde fyldt med folk fra hele verdens turisme, herunder også et pænt udsnit af det hjemlige turismeerhverv.

Alle disse udenlandske turismefolk kunne have været perfekte (og gratis) ”ambassadører” for Danmark ved en minimal indsats fra erhvervsministeren – en tur rundt i hallerne for at hilse på de mange udenlandske udstillere, kunne have skabt et korps af turistfolk, der ville tale positivt om Danmark og vores ”engagerede” politikere i deres hjemlande…



Men nej – i stedet må vi endnu engang sande at amerikanerne bare er bedre til at gribe chancen for god og gratis PR.

Den amerikanske ambassadør berigede messen alle tre dage; først fredag som officiel gæst og derefter både lørdag og søndag som ”privat” person.

Mon ikke alle udstillerne i det amerikanske område var stolte og alle andre udstillere imponeret over engagementet fra et lands officielle repræsentant?



Ærgerligt at vi ikke kan være lige så stolte og de øvrige udstillere imponeret over vores egen repræsentant.

Skrevet af