SAS vil stadig købe LOT

(E-MAIL-FEJL FORTÆLLER 170 SAS-ANSATTE AT DE ER FYRET – se længere ned i denne tekst)




###



SAS er stadig interesseret i at købe en strategisk aktiepost i Polens nationale flyselskab, Polskie Linie Lotnicze LOT, fx. 25%. Det citerer en polsk avis SAS’ koncernchef, Jørgen Lindegaard, for at sige.




LOT blev søndag 15. medlem af Star Alliancen, der bl.a. også huser SAS og Lufthansa, sidstnævnte banede vejen for LOT’s optagelse i verdens største flyalliance.



Den polske regering vil gerne sælge 25% af aktierne i selskabet; tidligere var det nu kollapsede Swissair medejer.



“Vi var interesseret i den aktiepost tilbage i 1999, men LOT-aktierne blev solgt til Swissair og vores tilbud blev ikke overvejet. Men vi er udholdende, og kommer der en anden chance for at SAS kan købe sig ind i LOT, tager vi den,” sagde Jørgen Lindegaard til den polske avis Rzeczpospolita.



LOT, hvis 51 fly betjener 48 udenlandske destinationer, fik sidste år et overskud på over 28 mio. USD mod et underskud i 2001 på 160 mio. USD. LOT havde sidste år 3,4 mio. passagerer og en loadfaktor på 70%.



E-MAIL-FEJL FORTÆLLER 170 SAS-ANSATTE AT DE ER FYRET




Ved en fejl blev navnene på 170 medarbejdere i SAS’ billetafregning i Danmark, der står til fyring, tirsdag sendt rundt på en e-mail. De 170 medarbejdere, der skal fyres, fordi opgaven flyttes til Indien, skulle først have besked torsdag. Men da SAS-ledelsen tirsdag – per e-mail – planlagde, hvordan medarbejderne skulle have den kedelige besked, skete det, der ikke må ske: en mail med navnene på de snart fyrede røg ved en fejl ud til halvdelen af de ansatte i afdelingen. Den blev simpelthen forsynet med en forkert modtagergruppe.



”Det er tragisk, fordi det berører mange mennesker i en vanskelig situation. Alle er ulykkelige over det, men et forkert bogstav i adresselinjen, så er den der,” siger informationschef i SAS Danmark, Troels Rasmussen.




Også formanden for luftfartsfunktionærernes fagforening, Nicolas Fischer, ærgrer sig over den dumme sag. ”Det er ikke rart at få en mail om, at man bliver fyret om to dage,” siger han.



Fyringerne og udflytningen af opgaverne til Indien blev offentliggjort i september. Manøvren skal spare det trængte flyselskab 70 millioner kroner årligt. Alternativt kunne SAS spare 40 millioner ved at effektivisere herhjemme. Efter fyringerne er afdelingen beskåret til 105 stillinger.

Skrevet af